Hopp til innhold

Slakter Bondeviks bok om Suu Kyi

Boken «Fortellingen om Aung San Suu Kyi», skrevet av Kjell Magne Bondevik, henger knapt nok sammen. Det svikter både i historiefortelling og språk.

Aung San Suu Kyi

Tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik har selv besøkt Aung San Suu Kyi i hennes hjem.

Foto: Myanmar News Agency / Scanpix/AP

Aung San Suu Kyi

Boken 'Fortellingen om Aung San Suu Kyi' er utgitt på Kagge forlag.

Foto: Kagge forlag

Hør: Mer i Bok i P2 (19.11.2009)

Bokserien "Fortellingen om" er ikke bare en god bokidé, det er også et viktig prosjekt. Men dessverre varierer det kvalitetsmessig fra skandaløst til utmerket.

For lesetrøtt ungdom

Med et format og omslag som kan minne om en skoledagbok, lav pris, portretter av mennesker og institusjoner som har bred interesse, og distribusjon i dagligvarebutikker og på Narvesen, ligger forholdene til rette for å nå ut til lesetrøtt ungdom og andre med lesevansker.

De to siste bøkene i serien kunne ikke vært mer forskjellige. Mens John Arne Riise med god hjelp av journalist og laksefisker Lars Lenth har levert en nær og medrivende "Fortellingen om Liverpool", så har tidligere statsminister Kjell Magne Bondevik skrevet en bok om fredsprisvinner Ang San Suu Kyi som knapt nok henger sammen både i form og innhold.

Henger ikke sammen

Kjell Magne Bondevik

Kjell Magne Bondevik skriver for barn. Dette er ikke blitt noe holdbart materiale, mener NRKs anmelder.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Kjell Magne Bondevik forteller innledningsvis om da han besøkte Suu Kyi hjemme hos henne i 1997. Dette grepet er selvsagt gjort for å skape identifikasjon hos leseren, men hvem er det leseren skal identifisere seg med?

Allerede på første side skriver Bondevik ”jeg” eller ”meg” ni ganger. Til sammenligning forekommer Aung San Suu Kyi to ganger. På motsatt side kommer så det første av flere bilder, der vi ser Bondevik sammen med Suu Kyi.

Om Suu Kyi eller Bondevik?

Dermed er anslaget satt for en fortelling, der Bondevik framstår som minst like viktig og interessant som bokens egentlige hovedperson. De lille som finnes av drama i boken er knyttet til Bondeviks egne erfaringer av å føle seg utrygg før og etter sitt møte med fredsprisvinneren i hennes hus i Burma.

Enda mer graverende enn den fullstendig uproporsjonale profileringen av bokens forfatter, er språket som knapt nok er lesbart.

Teksten består av en rekke knappe hovedsetninger, der abstrakte begreper som ”demokrati”, ”fred”, ”frihet” og ”forandring” går igjen. Faktaboksene i grå rammer blir brukt til å forklare de samme begrepene i et tilsvarende billedfattig språk.

At livet til Aung San Suu Kia inneholder et virkelig drama framgår blant annet gjennom at hun har valgt et liv i husarrest adskilt fra mann og barn. Dette dramaet går oss hus forbi, fordi Bondevik rett og slett ikke forteller oss noen sammenhengende historie.

Når jeg så får presentert setningen ”Jeg sa jeg var prest, jeg også er” bestemmer jeg meg for å avslutte vurderingen med en oppfordring til forlaget om ikke å trykke nye opplag av en tekst, som mest av alt minner om et førsteutkast i stive permer.

Bondeviks bok er i beste fall slumsete forlagsarbeid. I verste fall er det kynisk salg av kjendisbok til et ressurssvakt publikum som fortjener bedre.

Kulturstrøm

  • Britney Spears inngår forlik med faren sin

    Popstjerna har inngått eit forlik med faren sin Jamie Spears, meir enn to år etter at ei rettsavgjerd avslutta verjeordninga som har gitt han kontroll over livet hennar. Det melder CNN.

    Sidan verjeordninga vart avslutta, har Britney Spears og faren vore i retten fleire gonger i samanheng med advokathonorar og skuldingar om upassande oppførsel under verjeordninga. Far hennar har heile tida motsett seg skuldingane.

    Vilkåra for forliket er ikkje offentleggjort, men advokatane til Spears stadfestar forliket til CNN.

    (FILES) US singer Britney Spears arrives for the premiere of Sony Pictures' "Once Upon a Time... ...
    Foto: AFP
  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.