Første modell med hijab og burkini avbildet i Sports Illustrated

Den muslimske supermodellen Halima Aden sprenger nye grenser iført hijab og burkini i det amerikanske magasinet Sports Illustrated.

I badetøysutgaven av Sports Illustrated poserer den somalisk-amerikanske modellen med flere varianter av det heldekkende badetøyet burkini.

Foto: Rich Fury / AFP

Det er første gang magasinet velger å avbilde en modell ikledd det islamske hodeplagget og det heldekkende badetøyet, ifølge CNN.

– Å være avbildet i Sports Illustrated er så mye større enn meg selv. Det viser at kvinner av alle bakgrunner, utseende og oppvekst kan stå sammen og bli hyllet, skriver hun i et Instagram-innlegg.

Magasinet har de siste årene gått mer bort fra å kun bruke modeller som representerer det klassiske vestlige skjønnhetsidealet. I 2016 valgte de blant annet å bruke pluss-size modellen Ashely Graham på coveret.

I en pressemelding forklarer sjef for Sports Illustrated Swimsuit, MJ Day, at mai-utgaven med Aden er en fortsettelse av bladets arbeid med å belyse flere former for skjønnhet.

– Å ha Halima som del av Sports Illustrated Swimsuit, er nok et eksempel på utvalget og spennet som finnes av skjønnhet. Hennes deltagelse er med på å belyse magasinets forbliktelse og tro på å støtte kvinner til å eie den de er og hva som gjør dem unike, sier Day ifølge People Magazine.

I 2016 ble den somalisk-amerikanske modellen den første deltageren i Miss Minnesota USA til å ha på seg hijab og burkini under konkurransen.

– Det finnes så mange muslimske kvinner som ikke føler de oppfyller samfunnets skjønnhetskrav. Jeg ønsker å fortelle dem at det er ok å være annerledes, at det å være annerledes også er vakkert, sa hun til CNN den gang.

Vokste opp som flyktning

Somalisk-amerikanske Aden vokste opp i Kenyas flyktningleier Kakuma før hun og familien flyttet til USA da hun var syv.

– Som barn følte jeg aldri at noen representerte meg, ettersom jeg aldri så noen med hijab når jeg bladde i magasiner. Vær aldri redd for å være den første, sa hun før hun skulle avbildes.

Laster Twitter-innhold

Bildene for Sports Illustrated Swimsuit ble tatt i Kenya på stranden Watamu Beach og skal publiseres i mai-utgaven.

– Jeg tenkte tilbake på da jeg var seks år og levde i flyktningleir i dette landet. Å leve den amerikanske drømmen og få komme tilbake å «shoote» for Sport Illustrated på Kenyas vakreste steder, tror jeg neppe er en historie noen kunne ha funnet på, sier hun i et intervju med Sports Illustrated publisert på Twitter.

Ikke første gang

Det er ikke første gang supermodellen gjør historie innenfor modellbransjen. I mars ble hun avbildet på forsiden av Vogue Arabia sammen med to andre modeller, Ikram Abdi Omar og Amina Adan, iført det muslimske hodeplagg. Det var magasinets første forside-cover av kvinner med hijab.

I april i fjor var hun også den første kvinnen til å posere med hijab på forsiden av den britiske utgaven av Vogue.

– Jeg styrker kvinner ved å forbli tro mot meg selv og oppfordre kvinner til å gå ut og ikke være redd for å være den første. Dersom du ikke ser deg selv representert noe sted, så gå ut og representer deg selv, sa hun til CNN på den internasjonale kvinnedagen i mars.

Vil du møte noen du er uenig med ansikt til ansikt? Start påmelding til Hele Norge snakker ved å svare på spørsmålet under:

Kulturstrøm

  • BTS verdens mestselgende artister

    For første gang topper et ikke-vestlig band bransjeorganisasjonen Ifpis liste over verdens mestselgende artister – nemlig det sørkoreanske bandet BTS. K-popheltene danket ut alle artistkollegene sine når det gjelder platesalg, nedlasting og strømming i hele verden. På plassene etter BTS på Ifpis Global Artists Chart følger Taylor Swift, Drake, The Weeknd, Billie Eilish, Eminem, Post Malone, Ariana Grande, Juice Worldd og Justin Bieber.

    K-pop-bandet BTS poserer i forbindelse med lansering av deres nye album "BE(Deluxe Edition)" i Seoul, South Korea, November 20, 2020.
    Foto: HEO RAN / Reuters
  • Avis må trykke Meghan-notis

    Den britiske avisa Mail on Sunday må trykke en notis på forsiden om at Meghan Markle vant sitt søksmål mot avis-konsernet. Avisa er dømt for å ha krenket privatlivet og opphavsretten til hertuginnen da de trykket et brev til hennes far.

  • Mener utbytte er «umusikalsk»

    Kunstnerorganisasjonen Creo etterlyser utbyttebegrensninger for arrangører som mottar koronastøtte. Fem arrangører delte ut til sammen 21 millioner kroner i utbytte i fjor til sine eiere, samtidig som de mottok nesten 50 millioner kroner i støtte fra Staten. Det skriver Klassekampen.