Forbrukerombudet krever at norske bloggere merker alt sponset innhold

Flere populære bloggere har fått brev fra Forbrukerombudet der de får pålegg om å merke alt sponset eller betalt innhold som reklame. Rundt halvparten får refs for dårlig merking.

Brev fra Forbrukerombudet til Caroline Berg Eriksen

STRENGT BREV: 40 norske bloggere har i disse dager fått klar beskjed fra forbrukerombud Gry Nergård (til høyre). Rundt halvparten av bloggerne får kritikk for dårlig merking av sponset innhold. Caroline Berg Eriksen var blant bloggerne som fikk godkjentstempel av ombudet.

Foto: Berit Roald / Faksimile / NTB Scanpix

Lars-Kristian Eriksen, ektemannen til blogger og «Fotballfrue» Caroline Berg Eriksen, delte tirsdag kveld et brev fra Forbrukerombudet på Facebook, skriver Journalisten.

I brevet står det blant annet at presisert at innlegg som lenker til annonsører eller omtaler produkter bloggeren har fått, må merkes.

Har blitt verre siden i fjor

Lars-Kristian Eriksen

STUSSER: Odd-spiller og Fotballfrue-ektemann Lars-Kristian Eriksen mener enkelte bestemmelser tolkes for strengt.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

Forbrukerombud Gry Nergård sier de nylig har sendt ut brev til 40 bloggere. Rundt halvparten har fått beskjed om at de må bli bedre til å merke betalt innhold.

– Vi hadde en tilsynsrunde i 2014, og konkluderte med at bloggerne var flinke til å følge retningslinjene. Så fikk vi en del tips, og lette litt selv, og tok derfor en ny tilsynsrunde i mai. Da så det verre ut.

Nergård kaller resultatet «overraskende og skuffende», men vil foreløpig ikke svinge pisken for hardt over bloggerne.

– Vi ser at bloggerne beveger seg inn i nye sjangre, og da kan nye problemstillinger oppstå. Derfor følger vi opp med veiledning i stedet for sanksjoner, sier Nergård.

Undrende til sponsorregler

Det er spesielt én formulering Lars-Kristian Eriksen stusser over:

«Den næringsdrivende har invitert deg som blogger dit med en forventning om at du omtaler arrangementet og/eller den næringsdrivendes produkter i sosiale medier. En slik omtale er å anse som reklame, og skal dermed merkes,» fastslås det i brevet.

«Hvis du som blogger inviteres til en pressefrokost eller f.eks Elle sin sommerfest, så mener Forbrukerombudet at alt som publiseres fra den type eventer må merkes med reklame. Er det jeg som misforstår Forbrukerombudet, eller er det dette de mener?» spør Eriksen i Facebook-innlegget.

Nergård bekrefter overfor NRK at det er nettopp det de mener.

– Hvis man blir invitert på et arrangement med forventning om at man skriver positivt om arrangøren eller produktene deres, regnes det som reklame, fastslår Nergård.

En journalist som deltar på samme arrangement, forventes ikke å merke teksten spesielt.

– Pressen er egentlig også underlagt markedsføringsloven, men vi har en lang tradisjon for at de holder orden i eget hus, og at redaktøren har ansvaret for at journalistene skiller mellom sponset og journalistisk innhold, sier Nergård.

Ombudet har ingen merknader til Caroline Berg Eriksens blogg, men skriver at bloggeren «i all hovedsak merker reklameinnlegg».

Lars-Kristian Eriksen skriver i en melding til NRK han i stor grad synes at reglene er oversiktlige og enkle å følge, men at han er kritisk til at bloggere må merke innlegg fra eventer selv om de ikke mottar noe av verdi for deltagelsen.