NRK Meny
Normal

Dagens Næringsliv frikjent for Fotballfrue-intervju

Pressens Faglige Utvalg (PFU) har etter en lang diskusjon frikjent avisen etter beskyldninger om bindinger mellom journalist og Caroline Berg Eriksens PR-agent. Også bladet Her og Nå er frikjent etter en klage fra Anbjørg Sætre Håtuns enkemann.

Caroline Berg Eriksen

INTERVJU: Dagens Næringslivs intervju med Caroline Berg Eriksen får kritikk i PFU, men anses ikke som et brudd på pressens eget regelverk.

Foto: Hansen, Frode / VG

Dagens Næringsliv var klaget inn for pressens eget etiske organ av to lesere etter en reportasje om Caroline Berg Eriksen, også kjent som bloggeren Fotballfrue.

Bakgrunnen var en reportasje om mediestormen bloggeren opplevde etter at det ble kjent i pressen at hennes mann hadde skrevet kommentarer under falskt navn på bloggen hennes.

Klagerne mente at avisen burde opplyst om det de mener er bindinger mellom artikkelens journalist og Caroline Berg Eriksens management.

De mente at det er problematisk at journalisten er nær venn av Eriksens PR-rådgiver, og at han har koblinger til hennes manager. Klagerne mener Dagens Næringsliv burde opplyst om de ulike forbindelsene mellom aktørene i reportasjen.

Burde ha opplyst

Avisen erkjenner at de burde ha opplyst om vennskapet mellom journalist og Fotballfrues PR-agent, men at sistnevnte kun var involvert i å skaffe telefonnummeret til Berg Eriksens ektemann.

PFU stoler på DNs egen beskrivelse for hvordan intervjuet kom i stand. De finner ikke at dette er en sterk nok kobling til at avisen skal felles for brudd på god presseskikk, men slår fast at DN burde opplyst at journalisten og PR-agenten er nære venner.

– Bindingene burde kommet åpent ut og gjøres klart for leseren. Medier står seg godt på å gjøre det, selv om det ikke oppleves som veldig vesentlig for den journalistiske prosessen, sa PFU-leder Alf Bjarne Johnsen under klagebehandlingen.

PFU la inn en ordlyd om at DN ikke har brutt god presseskikk «etter en samlet vurdering», noe som innebærer en lett refs fra utvalget uten at det foreligger en fellelse. Journalistenes representant i PFU, Liv Ekeberg, tok dissens på at DN frikjennes.

Les klagen og tilsvaret fra DN på PFU sine hjemmesider.

Her og Nå frikjent

Anbjørg Sætre Håtun og Jono El Grande

KLAGER: Jon Andreas Håtun klager på en sak som bladet Her og Nå gjorde om sorgen etter at kona Anbjørg Sætre Håtun døde.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

En annen klage som ble behandlet tirsdag, er signert Jon Andreas Håtun, enkemann etter avdøde Anbjørg Sætre Håtun.

Han reagerer på et oppslag i ukebladet Her og Nå, der de beskriver sorgen han opplevde. Håtun snakket om denne sorgen under et arrangement i regi av Kreftforeningen, og ønsket ikke å snakke med bladet.

Håtun mener at Her og Nå har opptrådt hensynsløst overfor mennesker i sorg, samt forsøkt å gi inntrykk av å ha snakket med ham.

Håtun reagerer også på presentasjonen på forsida, med en stjerne med teksten «1 år siden hun døde!».

PFU frikjenner Her og Nå, selv om de legger til at forsiden kan anses som presseetisk problematisk, men likevel innenfor hva man må tåle av deres layoutmessige uttrykk.

Skuffet Håtun

– Likevel er Håtun en medievant person som visste at pressen var tilstede, og han har tidligere uttalt seg om sorgen. Samtidig kommer det fram i saken hvor han uttalte seg og at det skjedde i det offentlige rom, uttaler PFU.

Jon Andreas Håtun er skuffet over avgjørelsen.

– Det er et tap for andre som gjerne vil si noe i offentligheten. De vet da at det de sier kan bli tatt ut av sin sammenheng og vridd på i andre medier. Jeg velger fra nå av å være privat om min historie, sier han til NRK.

Jon Andreas Håtun, ektemannen til avdøde Anbjørg Sætre Håtun, tapte i dag klagesaken mot ukebladet Her og Nå. Pressens faglige utvalg mener det er naturlig at et foredrag han holdt på et offentlig arrangement, blir gjengitt i media.

VIDEO: Jon Andreas Håtun er skuffet etter å ha tapt klagesaken i PFU. Se reportasjen fra Dagsrevyen.