Hopp til innhold

Facebooks verste fiende trenger 1,5 millioner til rettssak

Jusstudenten Max Schrems har allerede fått Facebook til å forandre sin globale personvernpolicy. Nå trenger han omtrent 1,5 millioner kroner for å ta kampen mot det sosiale nettverket til et nytt nivå.

Max Schrems

Max Schrems fikk tilsendt 1222 sider med informasjon om seg selv fra Facebook. Siden den gang er han blitt kalt Facebook-brukeren fra helvete. Nå trenger han penger for å nagle verdens største sosiale nettverk til korset.

Foto: Dominik Steinmair / europe-v-facebook.org

Verdens største sosiale nettverk, Facebook, nådde nylig en milepæl. Én milliard mennesker er nå medlem av Facebook. Samtidig har kampen mot det mange mener er for dårlig personvern vokst i takt med Mark Zuckerbergs hjertebarn.

En av motstandernes sterkeste kort er Max Schrems, som siden i fjor har kjempet utrettelig for å bringe Facebook for retten.

Grunnen til at 25-åringen nå trenger penger, er at han må gå gjennom det irske rettssystemet for å ta kampen mot Facebook til EU-domstolen.

Ville vite alt Facebook visste om han

Historien om den Schrems, som egenhendig tok opp kampen mot verdens største sosiale nettverk, har allerede rukket å gå verden rundt. I korte trekk går den som følger:

Max Schrems ville vite hva Facebook visste om han.

Etter mye leting fant Schrems siden på Facebook der man kan kreve å få tilsendt all innsamlet informasjon om en selv. Han fylte ut skjemaet, lastet opp et bildet av passet sitt og sendte det avgårde til Facebook.

Schrems måtte vente seks uker og sende 23 purre-mailer, men fikk til slutt en konvolutt som inneholdt 1222 sider med informasjon.

Visste hvor kjæresten gikk på tur

Det kan være verdt å nevne at den unge østerrikeren ikke var noen aktiv bruker av nettverket. Ifølge en artikkel Dagens Næringsliv skrev i mai hadde Schrems 234 venner, og sendte sjelden personlig informasjon.

Til tross for den edruelige bruken visste Facebook veldig mye om han.

Det var ikke bare informasjon Schrems hadde brukt på Facebook. Ifølge han selv fant han blant annet en liste over andre e-postadresser han brukte, nøyaktig hvor kjæresten hadde gått på tur i Wien de siste månedene, oversikt over alle datamaskiner han noensinne hadde brukt til å logge seg på Facebook, venner han hadde slettet, og så videre.

«Hvitvasker sin ulovlige praksis»

Han har tidligere uttalt at Facebook prøver å ”hvitvaske sin ulovlige praksis ved å nevne litt mer om den i personvernpolicyen”. Schrems mener nemlig at Facebook bryter europeisk lov når de holder på slike mengder informasjon om brukerne.

Nå vil han gå rettens vei for å stoppe det han mener er en farlig utvikling. Men dessverre for østerrikeren er ikke dette gratis.

Europeisk lov gir ikke Schrems valget å saksøke Facebook direkte. Men for å holde kampanjen i gang kan han anke en eventuell dom til en kretsdomstol i Irland, der Facebook har sitt hovedkontor utenfor USA og Canada.

Saken, altså mot myndighetene – ikke Facebook – kan til slutt nå EU-domstolen i Luxembourg.

"Europa v. Facebook" som organisasjonen hans heter, kan heller ikke saksøke Facebook. Bare en fornærmet statsborger, altså Schrems, kan gjøre det. Det gjør også at han er økonomisk ansvarlig for alle de juridiske kostnadene – på begge sider av saken.

Selv sier Schrems at det kommer til å koste opp mot 200 000 euro, drøye 1,5 millioner kroner, for å ta kampen til en domstol.

Blir en premissak

Schrems organisasjon er i disse dager i gang med å bygge et donasjonssystem på nett. Han vil derfor ikke si til NRK.no hvor mye penger de har samlet inn, men lover å lette på sløret når kampanjen er i gang.

– Vi kommer til å legge ut alle detaljer, slik at de som har gitt ser hvor pengene tar veien, og hva de blir brukt til, forklarer han.

Den kamplystne østerrikeren er overbevist om at han vil komme i mål og understreker viktigheten av kampanjen.

– Dette omfatter mer enn bare Facebook. Vi vil kjøre dette som en premissak som gjelder for alle amerikanske selskaper som opptrer i europa uten å forholde seg til europeiske lover, sier han til NRK.no.

«Den nye oljen»

Schrems har med sine kampfeller allerede oppnådd resultater. Tidligere i år fikk de en telefon fra Facebook, der Facebooks sjeflobbyist i Europa fortalte at det sosiale nettverket ville rulle ut en ny, global personvernpolicy.

Etter press fra blant annet hans organisasjon valgte også Facebook nylig å droppe sin nyvinning:ansiktsgjenkjenning.

Schrems mener det er en sammensatt situasjon som fører til at Facebook velger å ha et så omfattende opplysningskartotek på hver enkelt bruker.

– Den åpenbare årsaken er at de kan skreddersy annonser basert på brukernes preferanser. Men klikkraten på annonsene er ikke så høy, så det usikkert hvor mye penger de kan tjene på dette.

– Derfor tror jeg at et viktigere aspekt er hvordan detaljerte personopplysninger er sett på av mange som «den nye oljen». Det eksisterer kanskje ikke et godt verktøy for å håndtere det per i dag, men dette er informasjon som vil bli verdifullt i fremtiden, spår Schrems.

– Etterfølger alle datavernsregler

Jan Fredriksson

Jan Fredriksson mener ikke at Facebook bryter datavernet. Han støtter seg til rapporten hans arbeidsgiver sendte til IDPC.

Foto: Privat

Facebooks talsmann i Skandinavia, Jan Fredriksson, henviser til en tidligere uttalelse fra selskapet, og mener de gjør mye for å etterfølge personvernet.

– Den siste rapporten fra vårt kontrollorgan i Europa, DPC i Irland, viser igjen at Facebook etterfølger alle datavernsregler. Rapporten viser også hvordan Facebook viser engasjement for å opprettholde en god praksis videre, sier talsmannen.

Selskapet viser til utredningen «Facebook's Report to the Irish Data Protection Commissioner», og mener den svarer på kritikken fra Europe v. Facebook.

– Vi har skapt det perfekte verktøyet for alle kampanjer

Men skjebnen er ikke uten en sans for ironi. Schrems kampanje har ikke bare en hjemmeside, den har også engasjert flere tusen ... på Facebook.

– Vi har skapt det perfekte verktøy for alle typer kampanjer, inkludert kampanjer mot oss, sier Facebooks ansvarlige for policyspørsmål, Richard Allen, til Washington Post.

Kulturstrøm

  • NRK vant pris under Prix Europa

    NRK vant pris for beste digitale medieprosjekt i 2025 under Prix Europa fredag kveld.

    Prosjektet Darcula Exposed avslører flere av bakmennene bak en global meldingssvindel og var et samarbeid med den franske avisen Le Monde og de tyske allmennkringkasterne ARD og BR.

    Pris til NRK for beste digitale medieprosjekt under Prix Europa 2025
    Foto: NRK
  • «Blücher» årets mest sette film – etter bare to uker

    Krigsfilmen «Blücher» er sett av nesten 200.000 kinogjengere på to uker.

    Dermed passerer den «Affeksjonsverdi» som den mest sette kinofilmen i år.

    Totalt er det solgt 197.212 billetter til «Blücher», filmen om det tyske krigsskipet som ble senket i Drøbaksundet 9. april 1940.

    Filmen hadde premiere på norske kinoer 26. september og hadde den best besøkte premierehelgen for en norsk film siden 2021.

    (NTB)

    Bjørn Sundquist, Odin Waage, Daniel Fahre m.fl. poserer for et bilde foran et skilt
    Foto: Geir Olsen / NTB
  • – Bruker eit samansurium av referansar

    I 2024 var Roc Boyz Noregs mest spelte nasjonale artist på Spotify. No gir dei tre gutane frå Bærum ut sitt fjerde album.

    – «Blueprint» beheld i høgste grad tematikken Roc Boyz har blitt kjende for, noko låtar som «Narco freestyle» og «Drugs N love» gjer klinkande klart, skriv NRK P3s musikkritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    – Tekstane på det nye albumet verkar ikkje som om dei er skrive for å provosere. Men dei er heit openbert skrive for å engasjere og egge opp publikum, om det er i ei stue på heimefest eller i mengda på ein festival, konkluderer ho.

    En gruppe menn i en boksering
    Terningkast 4 Musikk

    «Ikkje skrive for å provosere»

    ANMELDELSE: «Blueprint» av Roc Boyz