Da Facebook gjorde sin inntreden på børsen i mai, var interessen for å kjøpe aksjen enorm. Siden har det gått trått. Børskursen er halvert, og selskapet hadde et nettotap på en milliard kroner i andre kvartal i år.
Daglig leder Anders Skar i Nordnet sier at det er liten interesse for Facebook-aksjen hos deres kunder.
Daglig leder Anders Skar hos internettmegleren Nordnet mener at Facebook-aksjen har vært altfor høyt priset, og at den fortsatt er det – til tross for at aksjeverdien er halvert siden selskapet gikk på børs.
– Da Facebook ble børsnotert var selskapet priset til 100 ganger årlig inntekt. I et marked som nå, hvor folk er litt forsiktige, ser vi at dette var altfor høyt. Dette gjorde at interessen blant våre kunder var mindre enn forventet på forhånd, og det er få som har gått inn med store summer, sier Skar til NRK.no.
– Kan bli verdiløst
Selskapet hans er Norges største på privat aksjehandel, og hjelper spekulanter som vil handle utenfor Oslo Børs. Blant deres 50.000 kunder er det kun 166 som i dag sitter på Facebook-aksjer.
Den samlede verdien av disse aksjene er på beskjedne 1,5 millioner kroner, slik at hver av aksjonærene er inne med i underkant av 10.000 kroner per snute.
– Flere av våre kunder har blitt mer interesserte den siste tiden etter at prisen på aksjen ble halvert. Men fortsatt synes nok mange at den er høyt priset, sier Skar.
Han vil ikke gi noen klare råd på om tiden er inne for å kjøpe aksjen, og vektlegger at det er viktig å vite hva man gjør før man handler.
Finansforsker Kjell Jørgensen ved Handelshøyskolen BI tror at Facebook-aksjen fortsatt kommer til å slite tungt.
Foto: NRK– Selskapet må vise at de kan tjene mer penger enn de gjør i dag, ikke øke antall brukere, for det vet vi at de klarer. Facebook er et spennende selskap med en fantastisk brukermasse, men det er umulig å si om de kan bli et nytt Apple eller Google. Selskapet kan ende opp med å bli verdiløst, sier Skar.
Savner plan for videre inntekter
Med 500 millioner aktive brukere har Facebook et unikt utgangspunkt til å bli en pengemaskin av de store.
Men flere spør seg hvordan Facebook på en bedre måte kan dra nytte av den enorme mengden informasjon de har om sine brukere, slik at det kan lages mer målrettede annonsekampanjer som genererer inntekter.
For selv om selskapet tjener 3,7 milliarder dollar årlig, er ikke dette nok. Til sammenligning hadde Google 38 millioner dollar i inntekter i 2010.
I tillegg flytter bruken seg over mot smarttelefoner i ekspressfart, og flere mener at Facebook ikke har utnyttet dette fullt ut i reklameøyemed.
Førsteamanuensis Kjell Jørgensen ved Institutt for finansiell økonomi ved Handelshøyskolen BI er ikke overrasket over Facebook-aksjens foreløpige skjebne.
– Den kommer til å slite videre dersom ikke selskapet kommer opp med nye og troverdige statsningsområder som gir nye inntekter, sier han.
Jørgensen ser ikke bort fra at aksjen skal videre ned, med mindre Facebook har et ess i ermet, noe han ikke tror de har.
Lojale brukere
Da Facebook gikk på børs, var interessen for selskapet veldig stor. I løpet av det første halve minuttet på børs, ble 82 millioner aksjer solgt for 42 dollar aksjen, noe som ga Facebook beste børsnotering blant IT-selskapene gjennom tidene.
Nå omsettes aksjen for under 20 dollar.
– Hvorfor var det så sterk interesse for å sikre seg Facebook-aksjen?
– «Alle» er på en måte direkte eller indirekte engasjert i selskapet og mange lojale Facebook-brukere ville ha eierandeler, selv om analytikere var skeptiske til de høye prisene. Selv om jeg er glad i min gamle Saab er det ikke nødvendigvis så lurt å investere i Saab-aksjer, sier Jørgensen.
Skal skape verdier på sikt
Nettselskaper som Groupon og Zynga har også slitt tungt etter at de gikk på børs. Børsverdien til førstnevnte har falt med 83 prosent etter at det gikk på børs sist høst.
– Flere selskaper lider under de samme problemene som Facebook. Det er høyrisikoaksjer som man skal ha nerver av stål for å spekulere i. Det er ikke mange selskaper innenfor sosiale medier som har skapt aksjonærverdier etter børsnotering. Men det er viktig å huske at de skal skape verdier på sikt, ikke nødvendigvis i løpet av et kvartal eller et halvår, sier Skar.
Jørgensen bifaller:
– Fellesnevner for teknologiaksjer er at de er sårbare og risikofylte. Alle venter på den nye gullkalven. Potensialet er stort om de slår til, og fallhøyden er omtrent like stor, sier han.