Normal

Dette er hjernene bak «Hurtigruten»

I fem dager og fem netter har Thomas Hellum og Rune Møklebust holdt seg våkne for å produsere tidenes vakreste, «kjedeligste» og lengste direktesendte TV-dokumentar.

Rune Møklebust og Thomas Hellum

Rune Møklebust (t.v.) og Thomas Hellum er ansvarlige for at 2,5 millioner nordmenn har fulgt med på MS Nordnorge.

Foto: NRK

Meningene om «Hurtigruten minutt for minutt» har vært mange og delte, men mer enn 2,5 millioner nordmenn har i løpet av den fem dager lange direktesendingen vært innom NRK2, som av flere har blitt omtalt som «like spennende som å se maling tørke» – noe de har gjort med glede.

I tillegg har mennesker i 176 forskjellige land fulgt sendingen på NRK.no, ifølge tall fra NRK Analyse.

Tirsdag formiddag, ett døgn før Hurtigruten la til kai i Kirkenes, hadde live-streamingen blitt åpnet over 1,5 millioner ganger og totalt blitt spilt av i 1 903 567 853 sekunder, noe som tilsvarer 60 år med TV-seing.

Slik startet det

– Det er helt vanvittig. Samtidig har jeg nok ikke helt skjønt omfanget av hele greia, vi er i vår egen boble her på båten, sier produksjonssjef Rune Møklebust til NRK.no.

Han forteller at han ikke i sin villeste fantasi hadde forestilt seg at ideen som først dukket opp under «Bergensbanen minutt for minutt», skulle fenge så utrolig mange.

Det hele startet med forslag som kom på Twitter og Facebook under Bergensbanen-sendingen. Da gikk prosjektleder Thomas Hellum og jeg inn på Hurtigrutens nettsider for å se hvor langt tid en slik tur faktisk tok, minnes Møklebust.

Så ble ideen lagt litt på hylla, før de i fjor høst tok den frem igjen.

Billig produksjon

Thomas Hellum

Etter fem døgn på MS Nordnorge kan Thomas Hellum endelig få en hel natts søvn.

Foto: NRK

– Var det vanskelig å overbevise NRK om å satse på prosjektet?

– Det hadde ikke gått om vi ikke hadde «Bergensbanen» å vise til. Da vi spurte om å få låne NRK2 i fem dager, gikk det egentlig helt greit, sier produksjonssjefen.

Han vil berømme kanalansvarlig Fredrik Færden og programbestiller Anniken Næss for at de turde å satse på et så utradisjonelt prosjekt som en 8040 minutter lang båtreise.

– I forhold til antall minutter, er nok dette det billigste TV-programmet som er laget noen sinne, legger Møklebust til.

– Det var litt planlegging og utvikling som måtte til på forhånd, men ellers så sender vi jo alt bare rett ut.

Engasjerte seere

Og hva som vises ut på TV-skjermen, har folk mer enn nok meninger om. Gjennom fem dager med direktesending har Møklebust & co fått tilbakemeldinger om både for mye og for lite bruk av baugkameraet, for mye snakk og for lite snakk, for lite musikk og feil musikk.

– Vi måtte bare legge oss på en middelvei for å prøve å tilfredsstille alle like mye. Vi skulle gjerne ha brukt kartet mer underveis, men der skjedde det dessverre en teknisk feil, forklarer produksjonssjefen.

Bortsett fra det, synes Møklebust sendingen var aller best når det skjedde veldig lite.

– Da var det bare å sitte der og nyte reisen. Samtidig fikk vi jo se på mandag hvordan det kunne gå fra null drama til fullt drama på få sekunder. Vi fulgte tre ryttere på en fjellrygg med et av kameraene våre, da to av rytterne plutselig ble kastet av hestene, forteller han.

– Heldigvis gikk det bra, men det ga både oss og seerne en liten støkk.

Returreise?

Nå som både den 8040 minutter lange sendingen og Hurtiguteskipet Nordnorge er ved veis ende i Kirkenes, er det et annet spørsmål som opptar seerne: Blir det returreise?

– Hehe, jeg tror nok ikke Arbeidstilsynet går med på det! Nei, nå har vi jo vært innom alle havnene, så vi synes det er best å gi seg når vi er på topp, bokstavelig talt, svarer Møklebust – før han avslører at dette muligens ikke er det aller siste verden har sett av Hurtigruten på NRK2.

– Det har kommet inn noen tips om at vi bør ta returreisen om vinteren – det sies jo at man ikke har opplevd Hurtigruten før man har tatt den i skikkelig dårlig vær, sier produksjonssjefen lurt.

Kulturstrøm

  • Beskylder motehus for plagiat

    Den norske designeren Edda Gimnes beskylder det italienske luksusmerket Moschino for å ha kopiert klesdesignet fra hennes vår- og sommerkolleksjoner fra 2016 og 2017 (til venstre), skriver MinMote. Da Moschino lanserte sin nye kolleksjon under moteuken i Milano, reagerte Gimnes på at mønsteret på klærne lignet. Gimnes skal ha vist skisser av klærne til motehuset under et besøk på New York-kontoret deres sist høst. Moschino-kolleksjonen hylles av motemagasinet Vogue.

    Edda Gimnes design (til venstre) og Moscihno-design (til høyre)
    Foto: Edde Gimnes/AFP
  • Ny TV-seier for Lindmo

    Anne Lindmo har fått en knallåpning på TV-høsten. Fredag hadde hun 736.000 seere, nesten dobbelt så mange som TV 2-rivalen Fredrik Skavlan, skriver Kampanje. 736.000 seere er en økning fra forrige uke da 620.000 fikk med seg TV-programmet.

    Anne Lindmo nytt
    Foto: Julia Naglestad