Hopp til innhold

NRKs femdøgns hurtigrutemaraton: En nasjonal, folkelig orgie

En nasjonal samling og en sending som streifer innom mange nordmenns liv. Slik forklarer medieviter Espen Ytreberg NRKs hurtigrutesuksess.

Hurtigrute-maraton

Disse hilste hurtigruten 'Nordnorge' på vei til Finnsnes og Tromsø mandag formiddag.

Foto: NRK

NRK2s femdøgns direktesending av Hurtigrutas ferd fra Bergen til Kirkenes har samlet folk over hele landet: På svaberg og brygger langs kysten der «Nordnorge» passerer, og på TV, selvsagt – i helgen var NRK2 Norges klart største TV-kanal.

Men også på nrk.no, på diskusjonsforaene og i de andre sosiale mediene opptar og engasjerer maratonprogrammet uvanlig mange folk.

Kl 10.30 onsdag formiddag ble det satt sluttstrek i Kirkenes.

LES OGSÅ: Hurtigruten sprenger alle rekorder

– Nasjonssamling

Espen Ytreberg

Espen Ytreberg

Espen Ytreberg, leder for Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, er blant de flere millionene som har fulgt maratonsendingen. Vi ber ham forsøke å forklare:

Hva er det som har fått interessen for NRK2s Hurtigrute-TV til å ta helt av?

– Sendingen har fått et preg av nasjonssamling – der man kombinerer det hverdagslige og lokale med et nasjonalt anstrøk, sier han.

Ytreberg har observert at det nasjonale festpreget – «17. mai-faktoren» – har økt etter hvert som hurtigruta «Nordnorge» har seilt nordover.

Stadig større menneskegrupper møter fram med flagg, penklær og musikkorps på kaia når «TV-skipet» legger til. På land langs leia står folk og vinker med flagg og plakater. Inn og ut av fjordene følges hurtigruta av småbåter og redningsskøyter.

ALT OM HURTIGRUTE-SENDINGA

– En fest for kystfolket

På kommentarsidene til artiklene på NRKs nettsider, og på chat-siden til programmet, brukes det ord som «rører oss i hjerterota», «noe av de viktigste som har skjedd i Norge siden OL på Lillehammer», «reality-TV av beste merke» og «for folket langs kysten er dette en fest».

«Et genialt programkonsept», skrytes det.

LES OGSÅ: Lokal «Borat» vakte oppsikt

– En helt åpenbar del av appellen til sendingen er at den streifer innom så mange nordmenns liv og steder, sier Espen Ytreberg.

– Dermed vekker også TV-bildene minner og erfaringer til live, sier han.

Hurtigruten i Tromsø

Hurtigruten 'Nordnorge' la til kai i Tromsø mandag ettermiddag.

Foto: Robert Greiner

Ikke bare de som kommer fra kysten i vest, i Midt-Norge og i nord, men også alle som har reist med Hurtigruten, kan kjenne seg igjen og gjenoppleve turen og naturen.

NRK2 klart størst i helga

Det er ikke tvil om at folk har et stort hjerte for Hurtigruten. Det er seertallene i helgen et klart bevis på: Lille NRK2 har med sitt noe ensidige sendeskjema denne helgen økt sin andel av TV-seere fra 6 prosent forrige helg til 35 prosent , og var Norges mest sette TV-kanal.

Mange av seerne som skriver er også lykkelige for at de endelig får bilder som ikke er fra Østlandet og Oslo – «Norge er mer enn Karl Johan og Aker Brygge».

LES OGSÅ: - Kystens triumf

LES OGSÅ: Slik lages hurtigrute-sendinga

Man skulle tro at TV- og nettseerne – sendingen strømmes også direkte på nett – er vant til et helt annet driv i TV-programmene, med action og drama og kommentarer som beskriver det som skjer?

Ytreberg er ikke enig.

– Det har alltid vært et publikum for fjernsyn med en saktere rytme og et mer hverdagslig preg, minner han om.

SE HURTIGRUTE-REISEN HER

Også nettet

– Men hurtigrutesendingen lokker noen millioner til nettet også?

– Det er interessant, sier Ytreberg, som tilstår at også han har latt seg overraske over suksessen. Skjønt han forteller at noe av det aller første man gjorde da filmapparatet ble oppfunnet, var å sette det i et tog for å registrere utsikten fra et moderne framkomstmiddel.

Altså noe liknende som NRK gjorde i 2009, med en sju timer lang suksessending i NRK2.

Bergensbanen minutt for minutt - 2009

– Så dette med å putte et kamera foran begivenhetene og bare la det rulle og gå har vært der bestandig. Og tanken om et kamera som surrer i bakgrunnen – for overvåking eller for å gi publikum bilder på nettet – er jo folk vant til i dag.

Hurtigruten Nordnorge på vei til Stamsund

'Nordnorge' ved Stamsund.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Skeptiske mediefolk

Ytreberg skjønner at slike sendinger er lette å like. Han tror at mye av skepsisen kommer fra profesjonelle mediefolk.

– Medie-arbeiderne har jo alltid problemer med å sette pris på TV som ikke følger deres vanlige profesjonsnormer, mener Ytreberg, og mener at reality-TV er et eksempel på dette.

– Der er det jo vanlige folk som opptrer, ofte i et hverdagslig og sakte tempo der «ingenting skjer», sier Ytreberg.

LES OGSÅ: Stordalen tjener fett på NRK-suksess

Men noe av grunnen til folkevandringen til hurtigrutas anløp sto nok også å lese på plakaten holdt opp av to ivrige armer på kaia i Finnsnes mandag ettermiddag:

«Vi vil på TV!»

Fra hurtigruta

Mye av sendingen viser utsikten herfra.

Foto: NRK

LES OGSÅ: – Ler og gråter om hverandre

AKTUELT NÅ