Hopp til innhold

Det store spranget

«Alt du har i mot Gud er i jamvekt med alt Gud holder i mot deg…»
Augustin var utslitt, forvirret og fortvilt.
Han hadde prøvd alt. Gnostisisme, manikeisme, donatisme, Platon, Aristoteles, Cicero. Håpløst.
Én eneste mulighet var uprøvd:
Det store spranget.

Rembrandt van Rijn: De tre kors
Foto: Wikipedia

Hagen i Paradis

Hver gang Augustin (354-430 e. Kr.) skriver om hager har han paradisets hager in mente. Det er neppe tilfeldig at vendepunktet kom i en hage. Han skriver at han var på pæreslang i en hage som barn, han omvendes til Gud i en hage i Milano og sammen med moren Monnica har han en visjon om himmelen i en hage i Ostia utenfor Roma.

«Paradisets hager er til stede som mulighet hver gang det dukker opp hager i Augustins vei,» skriver Trond Berg Eriksen i sin bok om tenkeren. Man må tro at Augustin ikke utelukkende refererer sitt eget bevissthetsinnhold i sine bekjennelser: Han var en dreven retor, og han har en plan med alt han skriver.

Professor i retorikk

På dette punkt kan det være verd å minne om en bemerkning i professor Øivind Andersens bok « I retorikkens hage » fra 1995. Den panegyriske tale (og tekst) «har sin egen form for sannhet og sin klare oppbyggelige og samfunnsbyggende funksjon» (s 303)

Andersen skriver videre:

  • «Kirkefaderen Augustin som hadde vært professor i retorikk før han ble omvendt til kristendommen, skriver i sine Bekjennelser om de lovtalene han holdt til keiseren:
  • ‘’Jeg kunne være sikker på at mine løgner som panegyriker ble godtatt av tilhørerne, enda de kjente sannheten’’ (Augustin: Bekjennelser VI.6)
  • Poenget er at publikum godtar talen som et stykke panegyrikk.

Javel. Og så da?

For min egen del drister jeg meg til å legge til: Å godta en panegyrisk tekst eller tale kan jo også være handlingskonstituerende for en leser eller lytter. Jeg tror Augustin var klar over dette da han skrev sine Bekjennelser.

Augustin skriver så godt om det jeg her kaller «det store spranget» at man får lyst til å hoppe etter ham. Heldigvis for oss som har den andre foten plantet i jazzhistorien har vi adgang til solister som behersker instrumentene sine like godt som Augustin mestrer sin penn

Musikken

Bobby Hackett får selskap med trompeten sin i ukens Studio Sokrates. Knut Borge presenterer to innspillinger, den ene med legendariske Jack Teagarden på trombone: New Orleans, den andre i samspill med Zoot Sims på tenorsax og Hank Jones på piano i en gudbenådet innspilling av brødrene Gershwins Embraceable You. Vil du høre musikken finnes den i Studio Sokrates spilleliste i Spotify

Kulturstrøm

  • Tre store motehus blir bøtelagt av EU-kommisjonen

    Motehusa Gucci, Chloé og Loewe blir bøtelagt med over 157 millionar euro for å ha gjennomført prising som er i strid med EU sitt reglement, kjem fram i ei pressemelding frå EU-kommisjonen.

    Motehusa skal ha fastsett vidaresalsprisar i strid med EU sine konkurransereglar.

    Motehusa skal ha avgrensa moglegheita for uavhengige tredjepartsforhandlarar til å sette eigne prisar for produkt designa og selt under merkevarene.

  • Musikalen Les Misérables er 40 år

    I år er det 40 år sidan musikalen Les Misérables hadde premiere på West End i London.

    Les Misérables er ein av dei mest spelte musikalane i verda. Det trass i at musikalen ikkje blei godt mottatt i 1985. Etter kvart vann musikalen fleire prisar.

    Musikalen flettar saman fleire menneske sine skjebnar som lev i Frankrike på starten av 1800-talet.

    en gruppe mennesker som går nedover en gate med en brann i bakgrunnen
    Foto: Lasse Berre
  • Swift med flest førsteplassar på Billboards albumliste

    Taylor Swift har stor suksess med sitt nye album «The Life of a Showgirl». Artisten er no den soloartisten med flest førsteplassar på Billboard albumliste, melder NTB.

    Swift har med det gått forbi både Drake og Jay-Z. Det nye albumet til Swift debuterte på førsteplass ei veke etter at det blei gitt ut.

    Utanom hennar første album, har dei gått rett inn på førsteplass. Ho er oppe i 15 og nærmar seg å ta rekorden frå Beatles som har 19.

    Albumcover til Taylor Swift
    Foto: NTB