Hopp til innhold
Anmeldelse

Et samisk århundre revet i fillebiter

I «Ædnan» syr Linnea Axelsson sammen historien om samelandet ved hjelp av en urgammel form. Resultatet er et stykke nyskapende litteratur.

Linnea Axelsson, forfatter

Linnea Axelsson fikk August-prisen, Sveriges største litteraturpris, for boken Ædnan i fjor.

Foto: Sara Mac Key

I begynnelsen av «Ædnan» følger vi en flokk flyttsamer som driver sin drektige reinflokk gjennom Lappland i Sverige langs Könkämäelven mot sommerbeitet på norskekysten. Det er tidlig i det forrige århundret og det er ingen som stopper dem foreløpig, men dette skal ikke vare.

I neste kapittel er grensen til Norge stengt, og flokken må tvinges til andre beitemarker. Snart er det den samiske befolkningen som skal hegnes inn. De sendes på egne nomadeskoler i Jokkmokk, mens majoritetsbefolkningen for alvor begynner å ta for seg av ressursene. Det statlige energiselskapet Vattenfall kommer nordover for å legge elven i rør og utvinne malm fra fjellene.

Historien får sin foreløpige slutt i 2015. Da har den sosialdemokratiske industriutviklingen stoppet opp. De nye menneskene som da ankommer byen Porjus i Norrbotten er syriske flyktninger.

Poetisk med dokumentarisk preg

Linnea Axelssons historie om samelandet er som en knust rute, der alle bitene kommer hulter til bulter. Vi kastes frem og tilbake mellom årtiene, og perspektivene skifter fra besteforeldre til barn og barnebarn. Til og med inngifte gruvearbeidere og velmenende prester kommer til orde.

«Svar meg på samisk», sier det aktivistiske barnebarnet til sin mamma som har fortrengt det meste. Det er som om det er en slags lovmessighet i dette eposet at gammel urett skal balanseres ut i senere generasjoner. Det er ikke et historisk epos Axelsson har skrevet. Konflikten mellom Girjas Sameby og den svenske staten har faktisk nylig skjedd og gir boken interessant dokumentarisk preg, noe som står i kontrast til den poetiske formen setningene er skrevet i.

Svensk er for øvrig et vakkert språk i Linnea Axelssons tapning, selv om jeg må google enkeltord jeg ikke forstår. Etter noen siders lett forvirret tilvenning føles det rett og slett meningsfylt å ha gitt seg selv tid til å lese og forstå denne boken.

Passer for deg som:

  • vil vite mer om samisk kultur og historie de siste hundre år

Kulturstrøm

  • Girl in Red med historisk milepæl

    Ho er den første norske kvinnelege artisten som har fått éin milliard strøymingar på ein song på strøymetenesta Spotify.

    Det er låten «we fell in love in october» som har bikka éin milliard, ifølgje VG. Låten blei gjeve ut i 2018.

    Marie Ulven Ringheim, som ho eigentleg heiter, seier til avisa at ho synest det er veldig gøy at ei låt som ho har skrive, produsert, miksa og mastra har resonnert så mykje.

    Girl in Red
    Foto: ANNA KURTH / AFP
  • «Victoria må dø» vant publikumspris

    Den norske filmen «Victoria må dø» vant publikumsprisen under årets Barnefilmfestival i Kristiansand.

    «Mounted Games» av Karen Houge vant årets pitchekonkurranse og «Smerteterskel» stakk av med prisen for beste kortfilm.

    Festivalsjef Cathrine Sordal forteller i en pressemelding at det har blitt vist 83 filmer fra 42 land under årets festival.

    Barnefilmfestivalen har i år delt ut 10 ulike filmpriser. Her kan du lese om alle vinnerne.

  • Aaron Sorkin skriv «The Social Network»-oppfølgar

    Aaron Sorkin held på med eit manus til det han kallar «ein slags The Social Network-oppfølgar», fordi han meiner Facebook har skulda for storminga av Kongressen i USA 6. januar 2021.

    Det sa Sorkin under ei direktesending av podkasten «The Town». Han vil derimot ikkje seia kvifor han meiner Facebook står bak storminga.

    Sorkin fekk ein Oscar for manuset til dramafilmen The Social Network frå 2010, regissert av David Fincher. Filmen tek for seg oppstarten av Facebook.

    Sorkin har tidlegare sagt at han ønsker å skriva ein oppfølgar som utforskar «den mørke sida» av Facebook, særleg dersom Fincher vil regissere.

    Aaron Sorkin
    Foto: GARY HERSHORN / Reuters