Hopp til innhold
Anmeldelse

Dra til helvete / meg

ANMELDELSE: Ida Lórien Ringdal har skrevet en diktsamling om den ugjengjeldte kjærligheten.

Ida Lórien Ringdal

Ida Lórien Ringdal (f. 1988) debuterer på Tiden forlag med diktsamlingen «Dette skjer ikke». Hun skildrer en romantisk (og ganske så uromantisk) relasjon der den ene i større grad enn den andre søker seg mot en forpliktelse.

Foto: Signy Ulstein Standal

  • FORFATTER: Ida Lórien Ringdal
  • TITTEL: Dette skjer ikke
  • FORLAG: Tiden

Se det for deg: Du er hun som alltid blir for full av følelser. Du er blakk, vil ikke ha barn og vet ikke hva du skal gjøre med livet ditt. Og så gruer du deg til alt dette ikke er søtt lenger. På toppen av det hele forelsker du deg i en som bare vil ha noen deler av deg.

Du trengte kanskje ikke å se det for deg engang, kanskje spolte du bare tilbake et lite år, eller kanskje er du, som dikt-jeget i Ida Lórien Ringdals diktsamling, midt oppi denne – for mange – velkjente delen av livet.

Dette skjer ikke

Det er den ugjengjeldte kjærligheten som er tema når 29 år gamle Ringdal debuterer med «Dette skjer ikke».

Det er nemlig den ugjengjeldte kjærligheten som er tema når 29 år gamle Ringdal debuterer med «Dette skjer ikke».

For varmt å sove sammen

Ringdal skildrer en romantisk (og ganske så uromantisk) relasjon der den ene i større grad enn den andre søker seg mot en forpliktelse. Hvis vi ikke er kjærester nå, skjønner jeg ingenting, utbryter dikt-jeget. Hun skjønner ingenting.

Hvorfor du-et i diktsamlingen ikke vil ha henne, får vi ikke svar på. Ringdal er også sparsommelig med detaljene om denne fyren. Man får ikke vite så mye mer enn at han er en som trekker seg unna når relasjonen begynner å ligne et kjæresteforhold.

Det viser Ringdal effektivt når de to ligger tett inntil hverandre i sengen, antageligvis etter å ha hatt sex, og han spør om hun kan flytte seg. Det er for varmt å sove sammen, sier han.

Au.

Dra til helvete / meg

I Ringdals dikt blir mange situasjoner og utsagn brått snudd. Som for eksempel i dette diktet, som den populære Instagram-kontoen Renpoesi har delt til over 70 000 følgere:

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Her får Ringdal på en effektiv måte frem dikt-jegets ambivalente følelser; dra til helvete, altså til mine armer.

Mange av diktene har en sorgmunter kvalitet, og Ringdal har et stort talent for å skape overraskende bilder, som dette, når dikt-jeget ringer hjem til moren sin:

jeg ringer mamma / hun er midt i middagen og må holde telefonen / med skulderen / som jeg gråter på

Et eget verdensrom

Selv om dikt-jeget er nesten like trist som situasjonen hun befinner seg i, mangler det ikke på språklige forsøk på å finne humor i tilværelsen:

Jeg vil eie egen bolig / og male Melkeveien / på veggene / så kan jeg bare gå inn / på verdensrommet mitt / når jeg trenger / litt space

Ringdal er en poet som skriver dikt som får en drøss av likes på sosiale medier. Og det er ikke vanskelig å forstå at folk trykker på liker-knappen.

Når det er sagt fremstår diktene, for meg, som sterkere hver for seg enn som en samling som skal bore seg inn i tematikken og gi oss et språk for ugjengjeldt kjærlighet.

Samtidig er det noe befriende med en diktsamling om teksting i fylla, knuste mobilskjermer og han eller hun som (av uforståelige grunner, selvfølgelig) ikke vil ha oss.

«Dette skjer ikke» er herved anbefalt!

Victoria Durnak, Senteret

Jo Nesbøs Tørst
Neil Gaimans Norse Mythology

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB