Hopp til innhold

Et salig rot

Karl Ove Knausgårds sommerbok er et salig rot. Iblant saliggjørende, iblant bare rot.

Karl Ove Knausgård

– Karl Ove Knausgårds «Om sommeren» kan bane vei for noe så gammeldags som ren fiksjonsfortelling fra en forfatter som inntil nylig hadde sagt seg ferdig med den type litteratur, skriver litteraturkritiker Knut Hoem.

Foto: Roald, Berit / NTB Scanpix

Det er visst veldig rotete hjemme hos firebarnsfamilien Knausgård, der de holder til på bondegården i skånske Österlen.

Rotete er også «Om sommeren» blitt, etter at Knausgård begynte å blande inn nye ingredienser i det som opprinnelig var denne årtidsseriens prosjekt. Utgangspunktet for bøkene var å forklare verden, eller mer presist noen av de tingene og fenomenene som verden består av, for datteren som da lå i magen til mor.

Om sommeren

– Tekstene svinger voldsomt i kvalitet i Karl Ove Knausgårds «Om sommeren», mener litteraturkritiker Knut Hoem.

I «Om sommeren» får vi også mer av den dagboken han begynte å føye til i «Om våren». Å skrive litteratur frikoblet fra det levde livet ble i lengden umulig for Knausgård. Vi identifiserer oss med mennesker, ikke med gjenstander. Derfor måtte menneskene inn igjen i Knausgårds litteratur.

Tomt skryt

Men fortsatt er det rom for både rips, vannspredere, sommerfugler og meitemakk. Disse tekstene svinger voldsomt i kvalitet, og med en mindre hektisk timeplan hadde han trolig spart oss for halvparten av dem.

Uutholdelig, tomt skryt av kompisen Tore og redaktøren Geir blir avløst av fantastiske skildringer av forfatteren idet han svimer av blant snakkende mennesker på forlagsfest i London.

Innimellom alt dette dukker de altså opp igjen, denne svensk-norske familien, som lesere overalt på kloden er blitt fortrolige med. Barna er større, faren er blitt litteraturstjerne, og Linda er gått fra å være Linda til å bli «din mor». At Linda tar opp mindre plass i teksten føles ikke sensasjonelt i en familie, som samtidig skal ha rom oppdragelsen av fire barn og administrasjonen av et forfatterskap av internasjonalt format.

Sommeren er også årstiden hvor Knausgård legger til noen nye nyanser i portrettet av sin egen far. Mens den yngre Knausgård brukte all kraft på fadermordet, tenker den eldre Knausgård tilbake på da faren tok ham med i sørlandssjekten, og dro opp makrell på makrell. I denne situasjonen var faren lykkelig, og «nå tenker jeg at det grenseløse samsvarte med noe i hans indre, og at han i denne hektiske timen på sjøen var fri», skriver Knausgård.

En oase i det selvbiografiske

Parallelt med nyanseringen av sin far, begynner Knausgård også på en fortelling om en eldre kvinne, som forlater mann og barn under krigen og flykter til Göteborg sammen med en østerriksk soldat.

Fortellingen, som er basert på en sann historie, er en liten glitrende oase i alt det selvbiografiske. Den kommer plutselig, men også sammen med betraktninger om at det selvbiografiske ikke er nærmere virkeligheten enn annen diktning. Også den selvbiografiske skrivingen er til syvende og sist bare ord på papir, der noe virkelighet blir fremhevet og annet igjen blir skjøvet under teppet.

Så da er kanskje frigjørende potensialet i å fortelle fra eget liv uttømt med dette? «Om sommeren» kan bane vei for noe så gammeldags som ren fiksjonsfortelling fra en forfatter som inntil nylig hadde sagt seg ferdig med den type litteratur.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska