Hopp til innhold
Anmeldelse

Er det noen som elsker deg?

I «Roman. Milano» tegner Hanne Ørstavik opp noen mennesker, som leseren kan putte sine sorger inn i. Men dramaet foregår ikke så mye på boksidene som tidligere.

Forfatter Hanne Ørstavik

JUBILERER: Hanne Ørstavik debuterte for 25 år siden med romanen «Hakk».

Foto: Linda B. Engelberth / Forlaget Oktober

Barndom og oppvekst er i høyeste grad med hovedpersonen på hennes reise til Milano i Hanne Ørstaviks nye roman. Forholdet til den italienske kunsthandleren Paolo er skjørt. Han gjentar, nærmest som en besvergelse, at han elsker henne, men det er som om det ikke er tilstrekkelig.

Hvordan gi seg hen til et annet menneske når du mangler så mye fra før?

Faen ta dem!

Foreldrene dro for å realisere seg selv som programmerere i Silicon Valley, da Val, som hun heter, var tre år gammel. Omsorgen for barnet overlot de til barnets tante. Det blir en i overkant stille oppvekst. Tantens noe hjelpeløse, men ikke hjerteløse måte å løse omsorgsoppgaven på er skildret med en fin, tørr humor.

Til foreldrene som stakk får man lyst til å rope ut: faen ta dem!

Den norditalienske byen er en fremmed verden. Hun er utdannet arkitekt og går rundt i gater som ble tegnet ut av fascistene under Mussolini. Hun går på fester, der alt er glitrende overflate, og få, om noen, er interesserte i hvem hun er.

Tegner seg til mening

Til alt hell har hun et kunstnerisk prosjekt som gir mening til tilværelsen. Hun er tegner. Det som måtte mangle av livsmening fyller hun ut ved hjelp av streker på det hvite papiret. For denne evnen blir hun også elsket av Paolo, som på sin side kjemper mot tomheten i den glitrende, kommersielle galleriverdenen.

Hvor mye kjærlighet trenger et barn for å bli et fullverdig menneske? Ørstavik nærmer seg problemstillingen fra ulike vinkler. I Milano kommer hun over en fotobok, som forteller historien om to barnehjem, et for gutter og et for jenter. Kan det å vokse opp i en slik sammenheng være tilstrekkelig for å kompensere for mangelen på mors og farskjærlighet?

Raseri og undertrykk

Jeg fulgte Hanne Ørstaviks forfatterskap trofast fra gjennombruddet med «Kjærlighet» (1997), og frem til «Presten» (2004). Felles for romanene fra denne perioden er at de er skrevet med en voldsomt raseri og undertrykk. Vi kunne godt krangle om «Uke 43» var vellykket eller mislykket, men det var ikke mulig å forholde seg likegyldig til dramaet som pågikk på boksidene.

«Roman. Milano» viser frem en svalere Ørstavik. Indignasjonen hovedpersonen føler når hun er med som vedheng på glitrende, men akk så korrupte prisutdelinger i den italienske kunstverdenen, griper ikke tak i meg samme grad som de tidligere personene hennes, oftest kvinner, har gjort. Betyr det at Ørstavik er blitt spakere? Svakere?

Mye rom

Eller er det bare jeg som henger etter? Som ikke ser at disse litterære strektegningene inviterer til en annen type refleksjon? Den overordnede tematikken er rammende nok. Hva skjer med oss, hvis vi lever uten virkelige støttespillere? Hvilken voksen kan egentlig et barn bli, som er vokst opp i en så utsatt situasjon?

En barndom er ikke noe vi har utfyllende kunnskap om. Det det var for mye eller for lite av da preger oss nå. Det er mye rom rundt figurene denne gangen, som leseren står fritt til å putte sine sorger i.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka