Hopp til innhold
Anmeldelse

Tommelen opp for Liv Gulbrandsen

ANMELDELSE: Mer morsom enn trist. Men Liv Gulbrandsen tar sorg på alvor i sin berusende debut som ungdomsbokforfatter.

Forfatterportrett, ung kvinne

Brenner for bøker: Liv Gulbrandsen er både forfatter, forteller og foreningsmenneske. Hun leder Leser søker bok, en forening for tilrettelagt litteratur for folk som trenger spesialtilpassede bøker.

Foto: Stine Friis Hals / Aschehoug

  • Tittel: Papirfly
  • Forfatter: Liv Gulbrandsen
  • Forlag: Aschehoug

Sorg kommer i så mange former, skrev Stig Sæterbakken i sin siste roman «Gjennom natten»: Den er som et lys som slås av og på. Den er der, og er uutholdelig, og så forsvinner den, fordi den er uutholdelig, fordi det ikke går an å ha den der hele tiden.

Far dør

Sorg er også utgangspunktet for Junes mange brev. Hun er jeg-forteller og hovedperson i Liv Gulbrandsens romandebut «Papirfly». Faren til June er død. Det – og alt som skjer i etterkant av dødsfallet – kommer frem i de mange brevene femtenåringen June skriver. Det er faktisk brevene som utgjør hele romanen. Noen klassisk brevroman er det ikke, for det er bare Junes brev som utlegges. I brevene hennes kan vi likevel lese at hun i alle fall har fått noen svar.

Det første brevet er et hissig et, stilet til damen som reiste seg i farens begravelse og fortalte at hun var elskerinnen hans. Senere skriver June brev til moren, til bestemoren, til Manglerud politikammer og Tveitasenteret. Slik åpner brevet til senteret:

Kjære Dario El Mofty, leder på Tveitasenteret.

En gang leste jeg i avisa at frossenpizzaer råtna fordi det ikke er kaldt nok i frysedisken i matbutikkene, men etter min erfaring er det feil. Hvis jeg hadde vært kjøttdeig, så hadde jeg holdt meg helt fin i flere år. Ikke noe å si på kvaliteten i frysedisken på Tveitasenteret! Jeg skjønner at du blei kjemperedd da du skøyv opp lokket og jeg lå der. Fra der jeg lå så det ut som om du akkurat hadde sett et monster som ville drepe deg. Det var derfor jeg ropte "Tittei!" Da tenkte jeg du ville skjønne at jeg ikke var farlig. Det virka motsatt.

June Karlsvik / Liv Gulbrandsen "Papirfly (s.30)

Durkdreven forteller

Liv Gulbrandsen er morsom. Mange vil kjenne henne fra Barne-TV, fra arrangementer på Litteraturhuset i Oslo, der hun enten forteller eventyr for de minste eller gjenforteller Knausgårds «Min kamp» på sitt helt egne vis på 90 minutter. Hun er også leder for Leser søker bok og vet noe om hva som skal til for å nå et publikum.

Hun treffer i alle fall meg med ungdomsromanen «Papirfly». Jeg liker alvorlige ungdomsbøker. Det vil jeg bare ha sagt. Men noen ganger tar det store alvoret overhånd. Det er lov å ta alvoret på alvor og likevel gi plass til latteren. Det gjør Liv Gulbrandsen.

Hun gir oss June, som gjerne handler før hun tenker. Men det er vektige grunner til at jenta roter seg opp i så mye. Underliggende temaer spenner fra religion til klasseforskjeller via barnemishandling til rusmisbruk og kommunikasjon-svikt. Og likevel blir det verken trist eller traurig. Det er prisverdig gjort.

Liv Gulbrandsen er en levende forteller. Hun er visuell, brevene er full av konkrete scener der det strammer seg til for June. Hun bruker til og med det velkjente, men velfungerende trikset for å skape bilder, og sier Hvis dette hadde vært en film...

Bokomslag, gult, rosa, papirfly

Fortellingen om June, som utkrystalliserer seg gjennom brev, er Liv Gulbrandsens første bok for ungdom.

Foto: Aschehoug forlag

Inviterer leseren med

Som oftest skriver June for å forklare seg eller unnskylde noe som er skjedd. Dette virker pirrende på oss som leser. Vi må selv forestille oss hendelsene, før de nøstes opp, og dermed blir vi sterkt deltagende og faktisk medskapende i leseprosessen.

Språklig er Gulbrandsen en fontene. Bildene kommer i kaskader. June skriver et bredt østnorsk, med en muntlighet som får leseren til å føle at det er kort vei fra opplevelse via tanke til papiret. Hun bruker nye måter å uttrykke seg på, og skriver for eksempel om å sexe med folk man ikke er gift med.

Kan det bli for mye av det gode? Mister June troverdigheten? For min del svelger jeg glatt oppfinnsomheten. Det er tross alt en roman jeg leser, en genre der overdrivelser er et av litteraturhistoriens mest brukte grep.

Så min konklusjon blir:

«Papirfly» er en medrivende og ikke minst klok bok. June er en fin jente. Undertegnede er en fornøyd leser.

  • ​Flere anmeldelser av ungdomsbøker:

NRK Bok vier all sin oppmerksomhet til ungdomslitteraturen denne uken (2.-7. mai). I denne saken finner du en samling av de mest interessante ungdomsbøkene som er kommet ut i vår, anmeldt av våre litteraturkritikere.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB