Selskapet Rovio, som står bak spillsuksessen Angry Birds, har inngått et samarbeid med Lucas Films og lanserer i november spillet Angry Birds Star Wars.
– Vi satte oss ned og tenkte; hvem har vi virkelig lyst til å samarbeide med? Alle vi i Rovio er massive Star Wars-fans, så dette var noe vi alle tente på, forklarte daglig leder Andrew Stalbow da han talte til tv-bransjen under festivalen MIPCPOM i Cannes onsdag.
– Passer godt sammen
Andrew Stalbow viste frem Prinsesse Leiah Bird og Luke Skywalker Red Bird til tv-bransjen i Cannes onsdag.
Foto: Hege Bakken Riise / NRKAngry Birds, som er verdens mest populære mobilspill, har til nå blitt lastet ned over en milliard ganger. Det har blitt lansert en rekke spinoff-produkter til spillet, som kosedyr, leskedrikker og spillet «Bad Piggie» som ble lansert i september i år. «Bad Piggie» satte for øvrig rekorder ved å bli tidenes raskest selgende spill, da det gikk til nummer én på salgslistene på kun tre timer.
Denne gangen har Rovio altså teamet opp med Star Wars-utviklerne. Samarbeidet har pågått i rundt et år, og Stalbow fortalte at noen av kvalitetene fra filmen har blitt tatt med inn i spillet.
– De to passer faktisk godt sammen. I Angry Birds har du fuglene og grisene, i Star Wars har du jediene og sithene.
«Prinsesse Leiah Bird»
Hovedpersonene fra filmen er selvfølgelig med i egne fugleutgaver.
– Det har vært veldig gøy å jobbe med Leiah Bird og Red Bird er selvfølgelig Luke Skywalker, forklarte han.
Spillet har verdenslansering den 8. november, men de nye Star Wars-kosedyrene blir tilgjengelige allerede fra 28. oktober.
Se Rovios promo for spillet her.
Saken fortsetter nedenfor bildet.
Slik ser de ut, Luke Skywalker og prinsesse Leiah i fugleversjon.
Foto: Hege Bakken Riise / NRKHollywood-planer?
Under samtalen innrømmet også Stalbow at det foreligger konkrete planer med Hollywood, uten å ville avsløre hva planene går ut på. Det ble hintet i retning av en langfilm.
– Vi jobber med noen veldig spennende prosjekter, og vil lansere mer snart. For oss er det viktig å fortelle historien på en god måte, og å være tilgjengelig der vårt publikum er.
Stalbow sa at det også kan bli mulig å inngå et samarbeid med Youtube, slik 60 store europeiske tv-kanaler og produksjonsselskaper gjorde tidligere denne uken.
– Vi ser etter langsiktige partnere. Disse spørsmålene skal vi vurdere nøye i ukene som kommer, sa han.
Mellom 20 og 30 millioner mennesker spiller Angry Birds daglig. Spillet har rundt 200 millioner brukere i løpet av en måned.