Hopp til innhold

Ingen ild tenner stjernene

"Fedrenes synder hjemsøkes på barna" heter det i Ibsens 'Gjengangere'. Sitatet blir brukt i Tor Fretheims siste bok, som nettopp handler om fedre og sønner - og om to brødre som ikke fikk et liv sammen. "Ingen ild tenner stjernene" er en sterk ungdomsroman.

Tor Fretheim: Ingen ild tenner stjernene
Foto: Cappelen Damm

Forferdelig trist. Det er det første som må sies om Tor Fretheims ungdomsbok "Ingen ild tenner stjernene". Men så: boken er god. Og om den er utgitt med støtte fra foreningen "Leser søker bok", og altså burde være enkel å lese for de som ikke leser så mye til vanlig, er dette ingen enkel roman, verken i innhold eller form. Noen scener blir beskrevet i detalj. Andre blir omtalt via omveier, omskrivninger. Ikke alle de vonde ordene står der direkte. Men realiteten er tydelig nok. Slik åpner boken:

Tor Fretheim: Ingen ild tenner stjernene

Tor Fretheim: Ingen ild tenner stjernene. cappelen Damm 2008

Foto: Cappelen Damm

"Han hører deg.

Han vet at du er kommet.

Han visste det var deg med en gang du kom inn gjennom døre.

Han vet at det bare er dere to her inne i rommet.

At dere er alene igjen.

Du ba de andre gå ut.

Det er best slik, synes du.

Han kjenner igjen pusten din.

Du ser det på øynene hans, selv om de er lukket.

Du ser det på munnen hans.

Forfatteren Tor Fretheim

Tor Fretheim (1946) har siden sin første roman i 1982, skrevet en rekke bøker for barn og unge lesere og et par for voksne.

Foto: Cappelen Damm

Forsiktig skjelving i munnvikene.

Et svakt smil, kan det se ut til.

Rester av en gjenglemt latter.

I alle fall ingen tegn til gråt.

Nei.

Ikke gråt.

Ikke du heller.

Ikke nå.

Det er ikke tid for gråt.

Og du skal være hos ham hele tiden.

Han skal være i armene dine." (s.9)

Døden

At dette er et barn som skal dø, vil kanskje noen oppfatte. Vi andre får historien litt etter litt, rullet opp, først gjennom denne du-formen, senere gjenfortalt fra de to halvbrødrenes respektive synsvinkler. De møtes først etter at faren er død. De har ikke visst om hverandre før.

Som så ofte skriver Tor Fretheim om barn som lider overlast. Men han skriver også om kjærlighet, om gryende homoseksualitet, og han skriver om en far og hans forhold til sine sønner. Ibsen-sitatet om fedrenes synder som hjemsøkes på barna står på en side for seg, tidlig i boken. Det gir en pekepinn om hva vi skal lete etter, hva slags far denne mannen var, han som alle snakket så vakkert om.

Poetisk lys

Tor Fretheims tekst er konsentrert og kortfattet. Flere av de korte kapitlene er nesten som dikt i seg selv, fulle av bilder, av stemninger, han lokker følelser frem med få, men helt riktige ord. Han viser frem et vakkert vennskap og gir fortellingen lys og håp, til tross for den rå historien om overgrep og offer.

Her er én tydelig overgriper, men det er også mange "medløpere". Voksenpersoner som ikke tar ansvar, som har nok med sitt, som ikke ser guttungen som trenger beskyttelse. Og verden er kald og hard.

Skisser

Jeg kunne innvende at miljøet som tegnes rundt guttene blir en kulisse. Rusmiljøet på nedre Grunerløkka i Oslo, langere og hjemløse - det beskrives utenfra, på avstand. Likevel skildrer Tor Fretheim en lengsel etter nærhet, etter å være en del av noe, kanskje en slags familie, og det er hjerteskjærende lesning.

"Ingen ild tenner stjernene" er en fortelling med mange lag. Den kan gi innsikt både til urutinerte og til drevne lesere.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB