Hopp til innhold

- Å nå ut var aldri viktig

Kråkesølv er snart klare med oppfølgeren til fjorårets svært populære debut. Men bandet har aldri jobbet bevisst for å få suksess. – Det har bare vært en stor positiv overraskelse, sier bandets trommeslager.

Kråkesølv

Kråkesølv er snart klare med albumet «Bomtur til jorda».

Foto: Promo

Kråkesølv, Bodø-bandet som hadde stor suksess med debutplata «Trødnøsting», er snart klare med album nummer to. Første smakebit er singelen «Nordavind mot varme kinn» som allerede ruller og går i høy rotasjon på NRK P3.

Kråkesølv på Blæst 13.11.2009

Thomas Litangen, her under konsert på Blæst i Trondheim, har få forventninger til hvordan det skal gå når bandet gir ut sitt andre album i november.

Foto: Erlend Lånke Solbu / NRK
Øystein Greni

Øystein Greni fra BigBang har hatt med seg Kråkesølv og vært produsent i sitt Grand Sport studio.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX
Thomas Litangen, Kristoffer Unstad og Fredrik William Olsen i Kråkesølv

Thomas Litangen, Petter Nohr Unstad og Fredrik William Olsen i Kråkesølv på bussen i Oslo under innspillingen av deres nye plate.

Foto: Privat
Kråkesølv på Buktafestivalen 2010

Vokalist Fredrik William Olsen i aksjon på scenen under Buktafestivalen tidligere i år.

Foto: Erlend Lånke Solbu / NRK

Men suksessen har på ingen måte gått til hodet på nordlendingene.

Vil bare lage musikk

- Vi har aldri satt oss mål om annet enn å lage musikk. Her i Bodø har hardcore og punk stått veldig sterkt i mange år, med en «gjør det sjøl»-holdning. Så å bli noe stort eller nå ut har aldri vært viktig. Det har bare vært en stor positiv overraskelse, sier trommeslag Thomas Litangen til NRK.

Han er usikker på hva som er den viktigste faktoren til deres suksess.

- Det er mye flaks også har vi jobbet godt og er engasjert i det vi gjør. Vi har jobbet hardt for å få til dette.

Ikke noe forhold til produsenten

Øystein Greni fra BigBang har vært produsent for albumet «Bomtur til jorda» som gis ut mandag 22. november. Men selv om Greni er en stor stjerne og veldig godt kjent, hadde ikke Kråkesølv-gutta noe forhold til hans musikk fra før av. De ble imidlertid plukket ut som Grenis favoritt etter å ha varmet opp for BigBang og vant også studiotid.

Ikke visste de heller at han kan være en krevende kunstner, men det merket de ikke noe til under innspillingen.

- Ingen av oss hadde noe forhold til Øystein og BigBang fra før av. Vi tok ham for det han er, så det merka vi ingenting til.

- Det er klart han hadde meninger om hva som var rett og hvordan han mente det burde høres ut, men vi gjorde hva vi ville likevel. Det var aldri noe problem.

- Vi var sjefen

- Vi er også ganske bastante på våre meninger, så vi fant ut at det var vi som var sjefen, men lyttet til hverandre, så vi kom godt overens. Også var Kristian Engseth tekniker og han og Greni har jobbet mye sammen og har god kjemi.

Bandet hadde for så vidt produsert mye av materialet før de gikk i studio, så Greni fikk en litt annen rolle enn den tradisjonelle produsenten.

- Han er en veldig energisk type og rollen hans var mest som motivator og inspirasjon, for låtene var nesten ferdig produsert på forhånd, med demoer. Så han kom med innspill her og der og var veldig god å ha der.

Likevel har trolig Greni satt sitt preg på det nye albumet, som ble spilt inn live og analogt.

- Vi har nok en litt ny sound. Vi har utforska dynamikken en del, så på de harde partiene er det hardere og roligere på de rolige, mener trommisen.

Lave forventninger

Thomas Litangen insisterer også på at Kråkesølv ikke har noen spesielle forventninger til den «vanskelige» andreplata.

- Jeg vet ikke hva man skal forvente, jeg. Vi håper sjølsagt at alle som liker førsteplata også liker denne. Og dette albumet står vi jo enda mer inne for enn den første, men det er klart - vi er jo avhengige av at folk skal like det.

Bandet som spilte sin første konsert på Kulturhuset Gimle i Bodø den 12. april 2008, har hatt en enorm utvikling. Før sommeren og en rekke festivaljobber spilte de inn sitt andre album i Øystein Grenis Grand Sport Studio. Men de ventet med å gi det ut til festivalsommeren var over.

- Vi spilt inn i mai og mikset i august. Vi lot det ligge til over sommeren. Vi fikk spille så så mye i sommer at vi bare måtte vente til alle festivalene var over.

Låter fra den første plata ble spilt mye i norsk radio, spesielt NRK P3 og Litangen sier radio har en del å si for deres suksess. Nå er deres nye single også spillelistet i kanalen. Men selv om dette er en ungdomskanal får bandet faktisk mest respons på musikken sin fra eldre folk.

- Det har en del å si, veldig mange eldre mennesker sier faktisk at de hører oss på radio, selv om den spilles mest på P3. Radio blir nesten som festival, med mye forskjellig musikk samlet på samme plass, så folk oppdager annen musikk enn de trodde de likte, mener han.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB