Hopp til innhold

- Jobber best under press

- Jeg jobber best under press. Gjør ikke alle det? Fredag var Øystein Greni fra BigBang på Steinkjerfestivalen for å undervise i låtskriving.

Øystein Greni fra BigBang under låtskriverklinikken på Steinkjerfestivalen 2010

Fredag var Øystein Greni fra BigBang «lærer» under låtskriverklinikken på Steinkjerfestivalen.

Foto: Jørn Gjersøe / NRK

BigBang på Steinkjerfestivalen 2010

Øystein Greni på scenen under BigBangs konsert i Rismelen på Steinkjerfestivalen fredag kveld.

Foto: Jørn Gjersøe, NRK
Fredag var Øystein Greni fra BigBang «lærer» under låtskriverklinikken på Steinkjerfestivalen.

Greni noen timer tidligere foran svært lydhøre elever på låtskriverklinikk.

Foto: Jørn Gjersøe / NRK

Fredag spilte BigBang i Rismelen under Steinkjerfestivalen. Tidligere på kvelden hadde bandleder og låtskriver Øystein Greni satt av en time til unge og nysgjerrige musikere, under festivalens låtskriverklinikk.

Nytt album i februar

Før klinikken fortalte han også NRK om sitt kommende album med BigBang. Oppfølgeren til «Edendale» fra 2009 har fått arbeidstittelen «Epic scrap metal», og skal ut i slutten av februar 2011.

- Vi har kanskje kommet en tredjedel av veien på et nytt album. Vi var i Ardent Studios i Memphis og spilte inn fem låter, så skal vi spille inn noen i studioet mitt i Oslo i sommer og gjøre det ferdig i Los Angeles til høsten, forteller Øystein Greni.

Under låtskriverklinikken fortalte han også unge musikere og låtskrivere om hva som er viktigst for ham. Blant annet er han opptatt av å sette seg mål og mener han jobber best under press.

- Må sette deadline

- Man er nødt til å sette seg en deadline. Nå har jeg for eksempel bestemt at vårt neste album kommer i februar neste år, og akkurat nå bookes turnéen for neste år. Da er vi bare nødt til å bli ferdige, da.

Av andre tips for hvordan man best skriver låter snakket Greni blant annet om at det er viktig å ikke henge seg for mye opp i det tekniske rundt det å være musiker. Det er viktigere å være i krysningspunktet mellom livet og musikken, og ikke minst mener han det er viktig å tørre å ”drite seg ut”, slippe seg løs.

I musikerkretser er Øystein Greni kjent for sitt store forbruk av bassister og trommiser i BigBang, og han innrømmer glatt at han ikke er enkelt å jobbe med.

«Tyrann»

- Jeg er jo kjent som en «tyrann», men det er låtskriveren som må bestemme. Det er bra å krangle, mener han.

Tittelen på det kommende albumet kan altså komme til å bli «Epic scrap metal» og er inspirert av det området Greni må kjøre gjennom når han har vært ute på en av sine surfeturer. Da må han kjøre gjennom et industriområde, blant annet med bedrifter for gjenvinning av metall.

En av virksomhetene der heter «Star scrap metal». Det syntes Greni var kult.

- Og vi bruker jo mye av musikkhistorien når vi skriver låter. Gjenvinning er sentralt. Noen sa en gang at ”alle sanger er en gang laget, man må bare lage de igjen”. Så da syntes jeg det passet godt i forhold til musikken vår.

Produsent for Kråkesølv

For øvrig er Greni snart også aktuell som produsent for ei ny plate. Det er på albumet til Kråkesølv, Bodø-bandet som vant BigBangs konkurranse, da de hadde spurt etter lovende norske band til å varme opp for dem på forrige turné.

- Det blir et veldig bra album, sier Greni som er imponert over sine musikalske kollegaer fra nord.

Om en måneds tid kommer oppfølgeren til bandets kritikerroste debutalbum «Trådnøsting» fra 2009.

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska