Hopp til innhold

Varselskilt mot elgfare virker dårlig

Elgskilt brukes hyppig for å advare bilister mot elgfare, men nå slår Statens vegvesen fast i en rapport at effekten av skiltingen er minimal.

Elgskilt

KOSTER DYRT: Viltpåkjørsler koster Norge 900 millioner kroner i året. En ny rapport konkluderer med at elgskiltene har minimal effekt mot ulykker.

Foto: Kallestad, Gorm / SCANPIX

– Skiltene bør jo bety for trafikantene at de skal sette ned farten, men det viser seg jo i virkeligheten at det gjør de ikke, sier sjefingeniør Rolf Sevendal i Statens vegvesen i Hedmark.

Hedmark er det fylket med desidert flest elgpåkjørsler i landet. I perioden 2008 til om med 2013 ble fire personer drept og fire hardt skadd etter elgpåkjørsler. Over 4.700 elg og rådyr måtte bøte med livet, viser en ny rapport over viltpåkjørsler. Statens vegvesen bestilte rapporten for å se hva de kan gjøre for om mulig å få ned antall påkjørsler.

– Ønsker mer kunnskaper

– Vi er det fylket i landet som har flest viltpåkjøringer, og vi ønsket å få mere kunnskaper om det for å se om vi kan bruke ressursene vår mer effektivt, sier Rolf Sevendal til NRK.

Men det tiltaket som brukes aller hyppigst, nemlig elgskilt, er altså et tiltak som ikke virker. Det overrasker i og for seg ikke Sevendal.

– Har man kjørt en strekning noen ganger i en elgsone som er skiltet, og så har du ikke sett elg. Du kjører der én gang, du kjører der 10 ganger, du kjører der 20 ganger og du ser ikke elg. Og så til slutt så gjør du ingen ting med det. Og da er jo effekten borte, sier han.

Ante fred og ingen fare

Helge Ekeberg er en av mange som har opplevd å kjøre på elg. Det skjedde i november 2010 på E6 rett før avkjøringen til Stange.

– Jeg kom kjørende og ante fred og ingen fare - spesielt fordi det var mange biler på vegen både foran og bak. Men elgen fant ut at den bare skulle hoppe rett uti. Jeg rakk ikke å tenke så mye, forteller Ekeberg.

Han mener elgpåkjørselen var nærmest umulig å unngå, og tror selv at avskoging vil være et bra tiltak for å få ned antall viltpåkjørsler. Og Statens Vegvesen er enige.

– Jeg tror det er det tiltaket som er mest effektivt, og som er realistisk å få gjort mye av, sier sjefingeniør Rolf Sevendal.