– Jeg synes den er veldig lite konkret, og ikke fanger opp de utfordringer som finnes i lærerutdanninga og i rekruttering av lærerstudenter, sier han til NRK.
Thomas Nordahl er professor i pedagogikk og leder ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning ved Høgskolen i Innlandet.
Etter å ha lest strategiplanen som ble lagt frem av regjeringen forrige uke, er det flere ting han savner.
– Det burde vært en hel revidering av lærerutdanningen, det ville vært viktig.
- På denne måten skal regjeringen få flere til å bli lærere
Kraftig nedgang i søkertallene
Ikke siden 2008 har så få søkt seg til lærerutdanning i Norge. I fjor var det 21,9 prosent færre søkere enn i 2022.
Samtidig er det stor lærermangel i deler av landet.
Dette ser regjeringen på som en alvorlig samfunnsutfordring. De går sammen med 11 organisasjoner i barnehage- og skole-Norge for å snu trenden.
Thomas Nordahl mener man burde vurdert å la lærerstudenter få tilbakebetalt store deler av studielånet når de er ferdig.
– Læreryrket er så viktig i samfunnet at vi må signalisere til unge mennesker om at vi setter pris på at de tar denne utdanningen, sier han.
I tillegg sier han at han mener at lærerutdanningen i dag er preget av fag og teori, og for lite praksis.
I strategiplanen skriver imidlertid regjeringen at praksis i utdanningene skal bli bedre og mer relevant.
Men det er ikke nok, mener han.
– Praksis bør prege hele lærerutdanninga. Det gjør det ikke i dag. Du kan faktisk i dag være fem år i lærerutdanninga uten å møte en underviser som har vært ute som lærer, og det er ikke bra, sier han.
- Ved dette universitetet får studentene gratis bind og tamponger
Strategien er et startskudd
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) har blitt forelagt Nordahls etterlysninger.
Han understreker at denne strategien er et startskudd og første steg på veien mot å rekruttere flere.
– Det er veldig bra at partene i barnehage- og Skole-Norge nå går sammen for at flere skal velge lærerutdanning og bli i yrket. Det er avgjørende for å lykkes, sier han.
Hoel slår også tilbake med at det allerede finnes ordninger for lærerstudenter, slik at de kan få slettet deler av studielånet når de er ferdig.
– Når du fullfører grunnskolelærerutdanning trinn 1–7 kan du få sletta 106 000 kroner av studielånet, sier han.
Og begynner man som grunnskolelærer i Nord-Norge, kan man få redusert studielånet enda mer, legger han til.
Læreryrket vanskeligere
Nordahl mener statlige skolemyndigheter har gjort det vanskeligere å være lærer ved å bidra til å ta fra dem autoritet.
– Jeg synes at de statlige myndighetene burde sett mye mer på seg selv. De vet at en del rettigheter til elever og foreldre undergraver lærerens autoritet og gjør det veldig vanskelig å være lærer, sier han.
Nordahl mener dette går utover studiets attraktivitet.
Oddmund Hoel sier lærerne skal være trygge på deres handlingsrom, og at dette er noe de ser på.
– Derfor har kollegaen min, kunnskapsministeren, sendt et forslag på høring for å regulere dette i opplæringsloven. Departementet vil legge fram et lovforslag denne våren, sier han.
Lærerstudenter er minst fornøyde
Ifølge studiebarometeret er lærerstudenter minst fornøyde med studiet de går på.
De som studerer for å bli grunnskolelærer skårer dårligst på spørsmål om studiekvaliteten.
Dét mener Nordahl bør være et kraftig signal om å se nøye på innholdet i utdanningen.
– Det er ikke medieskapt en sånn misfornøydhet. Det er et resultat av at mange studenter ikke opplever denne utdanningen som er relevant og interessant, sier Nordahl.
Hvor viktig er det å gjøre tiltak allerede nå?
– Det er veldig viktig, fordi vi nå utdanner langt færre lærere enn det vi trenger, og det betyr rett og slett at om noen år vil det være mangel på lærere i mange skoler.