22. desember lander de første flyene med reisende. Næringslivet i grenseområdet har gått inn med 500 millioner kroner i prosjektet. Målet er å skape vekst i turismen.
Men miljøkritikken er nådeløs mot den nye flyplassen. Naturvernforbundet mener den vil bidra til å øke klimautslippene.
– Å fly er noe av det mest klimafiendtlige vi kan gjøre. Å skulle bygge opp nye flyplasser, det er helt absurd, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.
– Det er helt uhørt!
SAS skal i vinter fly dit fra både London, København og Aalborg. Det svenske firmaet BRA skal ha 7 ukentlige flyvninger fra ulike svenske byer.
Målet er 35.000 reiser denne sesongen. I fremtiden håper man på minst 200.000 reiser.
Lederen i Naturvernforbundet kaller det et «selvbedrag» å frakte skiturister med fly, samtidig som klimautslippene fra nettopp flytrafikk bidrar til å true snøforholdene i framtiden.
– Vi mener at dette er en flyplass som aldri burde ha vært planlagt og i hvert fall aldri burde ha blitt bygget. Det er helt uhørt å åpne nye, store flyplasser i 2019 med de klimaendringene vi står overfor, sier Ask Lundberg.
Reisende fra Nord-Europa
I skibygda Trysil er mange godt fornøyde med det som skjer. Blant dem er Helge Bonden, daglig leder i Skistar Trysil som eier og driver Norges største alpinanlegg. Selskapet har bidratt betydelig økonomisk til å bygge flyplassen.
– Vi satser i nærområdet i Nord-Europa. Og det som er fantastisk med flyplassen, er at 200 millioner innbyggere nå kan ta seg til Trysil fra dør til dør på under fire timer, sier han.
Bonden mener at dersom det skal bo folk i Trysil, så må man også skape arbeidsplasser. Og det er i stor grad innen reiselivet det må skje. Til kritikken fra Naturvernforbundet sier han dette:
– Vi tror ikke at folk kommer til å fly mindre. Vi må derfor fly bedre. Og flybransjen jobber hardt med miljøvennlige fly. De har kommet langt, og vi tror de kommer til å lykkes bra, sier han.
Satser på helsårsdrift
I Sälen kan flyplassjef Gunnar Lenman konstatere at de er i rute før åpningen.
Foreløpig er det planlagt flyvninger fra jul til påske. På sikt satser man på helårsdrift.
Lenman forteller at flytypene som benyttes i vinter, er blant de som har lavest utslipp.
– Vi er klar over miljødiskusjonen. Men vi kjenner oss trygge på at å fly alltid kommer til å være en transportmåte. Og vi er optimistiske med tanke på utvikling av nye motorer, bruk av biobrensel og i fremtiden også elfly, sier han.