Hopp til innhold

Jernbanebrua har rast sammen: Ble anbefalt kontrollert i 2019

Jernbanebrua på Dovrebanen i Ringebu kollapset med et smell. Bane Nor fulgte ikke opp anbefaling om kontroll av brua fra 2019.

Like etter klokken 11 mandag formiddag hørte beboere i Ringebu et brak.

Det var lyden av Randklev jernbanebru som kollapset.

– Pilaren som ble skadet i forrige uke har falt ned og bruelementene som hvilte på pilaren har falt i elva, sier banesjef i Bane Nor, Sigbjørn Korsgård.

Brukollapsen gjør at Dovrebanen kommer til å være stengt lenge.

Ringebu

RAST: Jernbanebrua på Dovrebanen i Ringebu ble skadet under flommen og har nå rast sammen.

Foto: Frode Meskau / NRK

Anbefalte kontroll i 2019

Alt i 2019 gjennomførte konsulentselskapet Rambøl en såkalt hovedinspeksjon av bruer på Dovrebanen på oppdrag fra Bane Nor.

I rapporten for kontrollen av Randklev bru kan man lese følgende:

«Dersom fundamenter under vann ikke er kontrollert de siste 6 årene, bør disse kontrolleres for undergraving og utvasking».

Dette ble ikke gjort.

Sigbjørn Korsgård i Bane Nor tror ikke en slik kontroll ville gjort noen forskjell.

– Det tror jeg bare blir spekulasjoner. Vi hadde en ekstrem flomhendelse sist uke, og det var den som utløste denne skaden. Vi har ikke hatt noen utfordringer eller skader på brua her fra før.

Brukollaps Ringebu

BANESJEFEN: Sigbjørn Korsgård er banesjef i Bane Nor.

Foto: Anders Bakkerud Larsen / NRK

Hørte et brak

Bonde Lars Skjeggestad Kleven jobbet med å undersøke flomskadene på gården sin i Ringebu mandag formiddag. Plutselig hørte han et brak.

Det hørtes ut som en lastebil som tippet stein, men det varte litt for lenge. Da tenkte jeg «ja, nå er det brua».

Bonden reiste bort til jernbanebrua og fikk bekreftelse på det han fryktet. Brua hadde falt sammen.

– Dette sier noe om hvor stor og brutal denne flommen har vært, når en bru som har stått der så lenge faller sammen, sier Skjeggestad Kleven.

Lars Skjeggestad Kleven, bonde i Ringebu

BRAK: Bonde Lars Skjeggestad Kleven hørte et høyt brak mandag formiddag.

Foto: Aleksander Nordengen Brevig / NRK

Har etablert sikkerhetssone

Brua ble skadet av de store vannmengdene i Lågen som følge av ekstremværet «Hans» i forrige uke.

Et av bruelementene hadde flyttet på seg og sto skjevt. Det er der brua har sviktet nå.

– Pilaren som ble skadet i forrige uke har falt ned og bruelementene som hvilte på pilaren har falt i elva, sier banesjef i Bane Nor, Sigbjørn Korsgård.

Det er etablert en sikkerhetssone på 100 meter rundt brua fordi en kontaktledning står i spenn.

– Nå må vi orientere oss og gjøre sikringstiltak, så vi er sikre på at det stabiliserer seg. Og så er det videre å finne en plan for å få bruelementene fjernet fra elva og se hva vi kan gjenbruke, sier banesjef Korsgård.

Blir stengt lenge

All godstrafikk og persontrafikk på Dovrebanen går til vanlig over jernbanebrua som nå er ødelagt.

Nå må det planlegges hvordan brua skal bygges opp igjen. Dette betyr at Dovrebanen kommer til å være stengt lenge.

– Dessverre så blir jo det en lengre periode uten at vi kan si noe mer om det nå. Men det er klart, det er en omfattende skade på viktig infrastruktur, sier Sigbjørn Korsgård.

Togtrafikken har vært stengt siden brua ble skadet i forrige uke.

Persontrafikken på Dovrebanen går nå med buss for tog mellom Lillehammer og Trondheim. Det blir også satt opp en ekstra avgang på Rørosbanen.

Noe av godstrafikken kan inntil videre gå på Rørosbanen. Men Rørosbanen er ikke like godt egnet for godstrafikk som Dovrebanen.

Les også Jernbanebru er i ferd med å bryte sammen

Jernbanebru Ringebu

Rammer mange reisende

Det er SJ Norge som kjører alle persontog mellom Oslo og Trondheim på Dovrebanen.

Informasjonssjef i SJ Norge Hilde Lyng sier at brukollapsen er alvorlig.

– Dette rammer veldig mange reisende mellom hovedstaden og Trondheim. For folk og varer som skal komme seg nord for Lillehammer er dette veldig vanskelig, sier hun.

Informasjonssjef i SJ Norge AS, Hilde Lyng.

ALVORLIG: Informasjonssjef i SJ Norge Hilde Lyng sier at situasjonen er alvorlig.

Foto: SJ Nord

Onsdag skal samferdselsminister Jon-Ivar Nygård besøke Ringebu. Lyng håper han tar med seg gode nyheter.

– Vi håper brua blir prioritert og at den kommer opp så fort som mulig. Og vi håper på støtte til å få fram passasjerer og gods inntil brua er på plass.

Informasjonssjefen sier også at folk må belage seg på å bruke lengre tid enn normalt på å komme seg fra A til B.

– Trist

Ifølge NVE var vannføringen i Lågen i Innlandet sju ganger høyere enn normalt før helga.

NVE hadde et håp om at jernbanebrua skulle bli stående stabilt når vannet begynte å trekke seg tilbake.

Ringebu jernbanebru

SVIKT: Jernbanebrua var allerede skadet av vannmassene. Slik så den ut før kollapsen mandag formiddag.

Foto: Alexander Nordby / NRK

Men brua hadde allerede store skader og nå har den altså sviktet enda mer på midten og ligger nede i vannet.

– Jeg syns det er veldig trist. Det er en fagverksbru som var fint og godt vedlikeholdt. Den var jo bygd for å stå i mange år til, sier Sigbjørn Korsgård i Bane Nor.

Jernbanebrua er ei 172,5 meter lang stålbru som ble bygd i 1957.

Les også Urenset kloakk renner ut i Mjøsa

Kommer mere regn

Nå er det også meldt enda mere regn, stedvis kraftige byger i området i morgen.

– Det er krevende. Det er mye høy vannføring i Lågen fortsatt, og terrenget er mettet av vann, så det er en krevende situasjon, sier Korsgård.

Banesjefen i Bane Nor sier de skal ha inspeksjon på flere bruer nå etter flommen, men de er ikke kjent med at det er skader på flere bruer.

Jernbanebrua på Dovrebanen i Ringebu har kollapset.

KNEKK: Jernbanebrua hadde en svikt, som mandag førte til at brua knakk sammen på midten.

Foto: Lars Skjeggestad Kleven