Hopp til innhold

Høgskolelektor ser positivt på tekstroboter: – Vi må tenke framover

Studiesteder diskuterer hvordan de skal endre eksamen på grunn av kunstig intelligens. Høgskolelektor mener man enkelt kan hindre juks, uten å fjerne hjelpemidler.

– Jeg tror vi har kommet dit hvor vi må tenke framover, og bruke teknologi som hjelpemiddel, og ikke som en stor trussel, sier høgskolelektor Tone Vold ved høgskolen i Innlandet.

Høyskoler og universitet vurderer endringer i måten de har eksamen og oppgaver på. Årsaken er kunstig intelligens og tekstroboten, ChatGPT.

Blant annet har det vært snakk om å gå tilbake til skoleeksamener uten hjelpemidler, og å kutte ut hjemmeeksamen. Det mener Vold er unødvendig.

– Å gå tilbake til fire timers skoleeksamen uten hjelpemidler er å rygge inn i fortiden, sier hun.

Tone Vold, høgskolelektor ved høgskolen i Innlandet. Hun er studieprogramansvarlig på deltidsstudium i kunnskapsledelse

BØR BRUKE HJELPEMIDLER: Tone Vold, høgskolelektor ved høgskolen i Innlandet, er studieprogramansvarlig på deltidsstudium i kunnskapsledelse. Hun mener studenter bør ha tilgang på hjelpemidler på eksamen.

Foto: Privat

Gjort tiltak: kortere og personlige spørsmål

Vold mener studentene må kunne få muligheten til å reflektere over oppgavene de får, og ha hjelpemidler som ChatGPT tilgjengelig.

– Eksamenen blir da en del av læringsprosessen, sier hun.

Tekstroboten fra OpenAI ble lansert i november i fjor. Flere har brukt den til å blant annet skrive noveller, sangtekster, sammenfatte rapporter og til å lage filmmanus.

Roboten forstår en lang rekke språk, blant annet norsk.

For å hindre juks ved bruk av roboten, har Vold og kollega Petter Braathen gjort noen tiltak:

  • Istedenfor å lage generelle drøftingsoppgaver som kan være enkle å svare på med tekstroboten, har de laget kortere spørsmål
  • I tillegg har de laget noen oppgaver som er relatert til hver enkelt sin nåværende eller tidligere arbeidsplass
ChatGPT

CHATGPT: Tekstroboten kan brukes til å jukse på eksamen. Den bruker maskinlæring av språkmodeller til å produsere tekst

Foto: LIONEL BONAVENTURE / AFP

– Da er det lettere å slå opp i boken og skrive selv, enn å prøve å få svar på hvert enkelt spørsmål. Det er en måte vi tester ut nå for å se hvordan det fungerer, sier hun om de korte spørsmålene.

Det vil være mulig å bruke tekstroboten, men det vil være ekstra store krav når man refererer til kilder, forteller Vold.

Og når man svarer på oppgaver om egen arbeidsplass, vil det også være vanskelig å bruke en robot.

– Da må de gjøre vurderinger som er deres egne - og så langt tror jeg ikke teknologien har kommet ennå.

Les mer om hva de forskjellige studiestedene gjør nå:

Les også Kan elevene lure læreren med kunstig intelligens?

Astrid Rime, elev ved Hønefoss Vgs, tester ut ChatGPT

Mange kan få en bedre skrivehverdag

Nylig var over tusen ansatte ved universiteter i Norge på et webinar som handlet om bruken av kunstig intelligens.

Det er UiA og Universitets- og høgskolerådet (UHR) som sto bak arrangementet.

Interessen var stor.

Stine Grønvold, prorektor for utdanning ved Høgskolen i Innlandet og leder av UHR-utdanning, tok til orde for at UHR kan spille en rolle i å utforme retningslinjer for bruk av verktøyet på tvers av utdanningsinstitusjoner, ifølge Khrono.

– På kort sikt er «ChatGPT» en trussel, men på lang sikt er det et fantastisk verktøy. Både studenter og andre kan få en mye bedre skrivehverdag.

Det mener Morten Goodwin, professor og nestleder ved Centre for Artificial Intelligence. Han sier arrangementet både tok for seg mulighetene og baksidene. Blant annet er det positivt for personer som sliter med lese- og skrivevansker.

Morten Goodwin er professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder.

INNSIKT: Morten Goodwin, professor i kunstig intelligens forteller at de på webinaret vil gi de frammøtte innsikt i hvordan fusk kan oppdages.

Foto: Victoria Marie Nordahl / NRK

I likhet med høgskolen i Innlandet, har Goodwin eksempler på hva man kan gjøre for å hindre juks på eksamener der man har tilgang til kunstig intelligens:

  • Stille mer utfordrende spørsmål
  • Få inn en muntlig del hvor studenten kan forklare oppgaven de har gjort
  • Be elevene lage en videosekvens i tillegg

Professoren sier «ChatGPT» har visse begrensninger. Den er blant annet dårlig til å lage tekster om samtiden:

Fristende å bruke

– Det kunne sikkert vært fristende, forteller student Synne Ekre om tekstroboten.

Studentene på barnehagelærerutdanningen ved Hamar, Ekre og Ane Aasheim, har ikke hørt om tekstroboten før nå.

Synne Ekre (22) fra Heidal i Gudbransdalen og Ane Aasheim (22) fra Rendalen studerer tredje året på barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet

FRISTENDE: Synne Ekre (22) fra Heidal i Gudbrandsdalen og Ane Aasheim (22) fra Rendalen studerer tredje året på barnehagelærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet, sier de ikke vil bruke roboten, men at den kan være fristende.

Foto: Viktoria Hellem-Hansen / NRK

De tror at den kan være til hjelp for personer med for eksempel dysleksi, men at de ikke vil bruke den selv.

– Jeg lærer ganske mye av å lese bøker selv, så jeg ville si at det ville vært et dårligere læringsutbytte å spørre en robot for å få svar, sier Ekre.

Hva tenker du om tekstroboter og kunstig intelligens?

Jeg liker det 61%

Synes det er skummelt 30%

Bryr meg ikke 9%

Avstemningen er lukket. 3023 stemmer totalt

Det er flere tekstroboter på vei.

Selskapet som står bak ChatGPT, OpenAI, skal ha laget et program som skal kunne se om teksten har blitt skrevet av kunstig intelligens.

Programmet er derimot ikke helt sikkert enda, skriver The Guardian.

Google annonserte denne uken at det kommer en tekstrobot som skal hete «Bard», ifølge Tek.no. En kinesisk gigant er også i gang med en ny tekstrobot, som vil hete «Ernie Bot».

Les også Kunstig intelligens: Er vi smarte nok ?

Tired student trying to study drinking coffee in the night