Hopp til innhold

Forsøkt svindlet for 80.000 kroner, nå advarer han andre

HAMAR (NRK): Steffen Laursen ante fred og ingen fare da Microsoft kontaktet ham. Kort tid etter forsvant flerfoldige tusen ut av bankkontoen hans.

Steffen Laursen

MYE PENGER: Steffen Laursen ble denne uka nok et offer for telefonsvindel. Heldigvis fikk banken stoppet overføringen av pengene til utlandet.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

Mandag denne uka ringte telefonen hos Steffen Laursen i Løten. I andre enden snakket en person på engelsk, mannen sa han ringte fra Microsoft og tilbød å hjelpe Laursen med å fjerne et virus på datamaskinen hans.

Historien er lik mange andre, for telefonen stammet ikke fra Microsoft, men fra svindlere i utlandet. Avsender forfalsker nummeret sitt gjennom ulik programvare. På Laursens mobil så det ut som om anropet kom fra USA.

Flere personer involvert

– Han sa at noen hadde hacket seg inn på maskinen og at de gjerne ville hjelpe meg med å fjerne disse problemene. Jeg skulle taste noen koder for å komme inn i operativsystemet og der viste de meg feilmeldingene.

Så skulle jeg aktivere et program som skulle gjøre at de kunne hjelpe meg, forteller Laursen. Etter hvert la svindlerne på og ringte opp fra et norskregistrert nummer. Totalt var tre-fire personer på tråden.

– Da det hadde gått en time, hadde skjermen vært delvis svart og på igjen. De sa at de ville be meg betale inn 50 kroner til et fond som styres av Microsoft og en annen organisasjon.

Ba banken sperre konto

Ken Wahlberg

STOPPET OVERFØRING: Ken Wahlberg i Sparebanken Hedmark ble kontaktet av den lokale sparebanken og fikk stoppet overføringen.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

På skjermen dukket det opp en boks tilsvarende BankID-innlogging. En feilmelding dukket opp flere ganger, i ettertid viste det seg at svindlerne hadde kopiert kodene og kommet seg inn på bankkontoen hans.

Det hele tok lang tid og Laursen begynte å lure, han logget seg inn på en annen maskin og gikk inn i nettbanken. Der var 65.000 kroner forsvunnet fra kontoen, men så satt igjen. Deretter var 15.000 tatt ut.

– Så fikk jeg kontakt med banken via chat og ga beskjed om at de skulle stenge kontoen med en gang fordi jeg var blitt hacket.

Laursen sier han ikke hadde hørt om svindelforsøk som dette tidligere.

Kjenner ikke flere saker

– Kunden oppdaget selv at det hadde gått ut penger fra kontoen og tok kontakt med avdelinga på Løten som satte over til meg. Vi fikk rede på hvilken bank pengene hadde gått til, så tok vi kontakt og sa at det var svindel og ba dem sperre den utbetalingen, sier Ken Wahlberg i Sparebanken Hedmark.

Han har ikke tidligere vært i kontakt med kunder som har opplevd noe liknende, men har selv blitt oppringt av svindlere.

Microsoft har flere ganger tidligere understreket at selskapet ikke kontakter forbrukerne direkte, med mindre de selv har tatt kontakt med selskapet først.

– De benytter tjenester som 1881.no for å finne frem til helt tilfeldige folk i Norge, fortalte Ole Tom Seierstad, sikkerhetssjef i Microsoft Norge, til NRK like før jul.

Flere saker fra Innlandet