Hopp til innhold

Bankmann: – Det er tungt å fortelle folk at de blir svindlet

Det er ofte bankene som oppdager at folk blir svindlet gjennom nettdating. – Jeg har rundt én slik sak i uka, sier Ken Wahlberg i Sparebank 1 på Hamar.

Ken Wahlberg, Sparebank 1 Hamar

FOLK VIL IKKE TRO: – Mange vil jo selvfølgelig ikke tro meg, hvorfor skal en bankansatt de aldri har truffet ringe dem og fortelle dem at de er svindla av den de stoler mest på i hele verden. Den er vanskelig å ta, sier Ken Wahlberg i Sparebank 1 på Hamar.

Foto: Jørn Norstrøm / NRK

I Sparebank 1 på Hamar har Ken Wahlberg gått langt ut over sin tradisjonelle rolle som bankmann.

– Det er vanskelig, jeg gruer meg hver gang for å forklare at du blir lurt. Det er en tung samtale.

I fjor fikk Økokrim melding om rekordmange nordmenn som var utsatt for kjærlighetssvindlere og nettdatingsvindel.

Bankene: – Stort problem, vanskelig å oppdage

Wahlberg ønsker å advare alle som blir svindlet og har engasjert seg spesielt i svindel på nettet.

– Vi har en egen avdeling som ser på internasjonal betalingsformidling. De kundene de ikke får overbevist i første omgang, de får jeg. Jeg har rundt én slik svindelsak i uka.

NRK har kontaktet alle regionale Sparebanker i Norge med spørsmål om omfanget av nettsvindel. De fleste svarer at problemet er stort, men at det er vanskelig å oppdage. De opplyser også at det er vanskelig å overtale kunden til å slutte å sende penger. Men Ken Wahlberg gjør altså et forsøk.

– Mange vil jo selvfølgelig ikke tro meg, hvorfor skal en bankansatt de aldri har truffet ringe dem og fortelle dem at de er svindla av den de stoler mest på i hele verden. Den er vanskelig å ta, sier han.

Bankpapirer - overførsel til utlandet

PAPIRER: De fleste bankene NRK har vært i kontakt med svarer at problemet er stort, men at det er vanskelig å oppdage. De opplyser også at det er vanskelig å overtale kunden til å slutte å sende penger.

Foto: Jørn Norstrøm / NRK

Ba om penger til sin kreftsyke datter

Wahlberg finner fram papirene til en kunde som overhodet ikke tror at han er lurt. Siden juli har han overført 778.000 til en dame i Bulgaria. Han får daglig telefon fra damen som ber om penger til sin kreftssyke datter.

– Hvorfor tror han ikke at han er svindla?

– Det er et godt spørsmål. Jeg synes det er alvorlig. De aller fleste som blir svindla har gitt sin tillit til noen som har misbrukt den tilliten, sier bankmannen.

Den eneste som jobber med dette feltet i Økokrim, er rådgiver Anne Dybo. Hennes oppgave er å jobbe forebyggende og ringe ofre som oppdages av bankene, venner eller politiet. Sakene etterforskes ikke.

– Jeg husker spesielt godt saker hvor folk ender på gata fordi de har sendt masse penger til noen de trodde var den store kjærligheten. De ligger fortsatt nede og vil nok gjøre det resten av livet, forteller hun.

Flere saker fra Innlandet