Alexander Vold opplever en nær eksplosiv suksess med sitt matleveringsfirma.
Men ikke bare for seg sjøl. Han holder samtidig liv i en presset restaurantbransje i Hamar.
– I februar i fjor hadde jeg 100 leveringer på en måned. Nå har jeg hundre leveringer om dagen, smiler Vold.
Startet som en skoleoppgave
Den 26 år gamle gründeren kom på ideen mens han studerte første året på BI. Han fikk i oppgave å lage en studentbedrift.
– Utgangspunktet var å ta tak i svakheter i en bedrift vi hadde jobbet i selv. Jeg hadde helgejobb på sushirestauranten Nagomi på Hamar, og tenkte stadig på hvorfor de og andre restauranter ikke kjørte ut mat.
– Svaret gir seg selv. Det er dyrt å ha sjåfør, bil og drivstoff. Å lage ett firma som spesialiserer seg på utkjøring for flere restauranter syntes da som en god ide, sier Vold.
Nøkkelen for å gjøre det enkelt for han selv, restaurantene og kundene var en app.
Sammen med onkelen, som er dataingeniør, utviklet han en appen, der folk kan bestille mat fra restauranten, som han kjører hjem.
Droppet skolen for å satse
Han hadde så troa på idéen at han droppet ut av BI for å reise hjem til Hamar. I januar 2019 ble for appen Delivia lansert.
Firmaet har siden bygget seg stadig større, men da korona-viruset slo til tok det helt av.
– Vi gikk fra 4000 nedlastinger til 10.000 på få uker. Vi sjudoblet omsetningen og jeg kan for første gang ta ut lønn, sier Vold.
Desperate restauranteiere
Mange restauranter i Hamar måtte stenge dørene etter at viruset kom. Det gjelder også Heim, som raskt startet opp igjen takket være Delivia.
– På appen ligger menyen vår. Vi lager maten så fort vi får bestillingen, og så kommer Delivia og henter.
Det sier Eirik Rex Jakobsen som er daglig leder på Heim Hamar. Han driver nå stedet kun via appen til Vold.
Et annet populært spisested på Hamar er Royal India. Eierne mener matleveringa holder hjulene i gang.
– Det hadde vært vanskelig for oss om vi ikke hadde hatt hjemkjøring nå. Det er få kunder som vil hente selv, sier eier Anupriya Bhanot.
Kunde: – Er med og reparerer skade
Hans Olav Wedvik er en ivrig bruker av tilbudet, og bestiller ofte mat hjem til seg og familien.
– Generelt så er det et godt alternativ å få kjørt god mat hjem. Og så kan man jo til samme måltid bestille mat fra flere restauranter. At man bruker restaurantene når man må være hjemme er også en mulighet til å reparere litt av den økonomiske skaden korona skaper, sier Wedvik.
Før koronautbruddet hadde Alexander Vold fem ansatte. Nå har han ansatt fire til for å klare å levere til alle som vil ha restaurantmat kjørt hjem på døren.
– Alt er betalt på forhånd i appen, så kunden og sjåføren slipper å utsette hverandre for smitte ved berøring.
Mange unge har mistet jobben sin på grunn av den økonomiske krisen. En av Volds nyansatte sjåfører er et eksempel.
– Hun mistet alle tre deltidsjobbene sine, men nå skal hun kjøre for meg, smiler Vold.