Hopp til innhold

Vurderer slike veitiltak flere steder i Norge

Statens vegvesen venter villere og våtere vær, og har derfor flomsikret E16 i Ringerike. Snart kan veien åpne igjen.

Her, ved Ådalselva i Ringerike, har de jobbet med flomsikring de siste månedene.

Her, ved Ådalselva i Ringerike, har de jobbet med flomsikring de siste månedene.

Foto: Anders Haualand / NRK

På tampen av sommeren i fjor rev ekstremværet «Hans» med seg blant annet flere veier. Noen er allerede reparert, mens andre har hatt behov for betydelig sikring for å kunne gjenåpne.

Nå er det snart klart for å ta i bruk E16 ved Ådalselva i Buskerud. Europaveien binder Oslo og Bergen sammen.

– Der vi står nå, var det vann. Det var ikke veldig mange meterne igjen på det verste, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i Statens vegvesen til NRK.

Det har vært mye vann i Ådalselva de siste ukene, men gravemaskinene har holdt seg tørre.

Det har vært mye vann i Ådalselva de siste ukene, men gravemaskinene har holdt seg tørre.

Foto: Statens vegvesen

Følger med på andre steder

Det de har gjort er såkalt erosjonssikring av E16, noe som betyr at veien er bedre rustet mot flom i framtida. For det vil skje, ifølge forskerne.

– «Hans» var en viktig påminnelse om hvordan et villere og våtere klima kan se ut. I dette tilfellet var vi i forkant, stoppet trafikken, bygde omkjøringsvei, og har nå reparert den. Dermed har vi tatt vare på veien som var bygd fra før, sier Laksforsmo.

Bjørn Laksforsmo er divisjonsdirektør i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

Bjørn Laksforsmo er divisjonsdirektør i Statens vegvesen Drift og vedlikehold.

Foto: Anders Haualand / NRK

– Har dere vært mer proaktive i sikringen enn tidligere?

– Jeg tror man alltid har forsøkt, men rammebetingelsene for å kunne tenke denne typen ivaretakelse av den eksisterende veien, har ikke vært helt til stede. Nå er den det. Vi har større frihetsgrad i rammebetingelsene for det.

– Er dette tilfellet med flere andre veier i Norge?

– Vi har flere plasser vi følger med på, og forsøker å være i forkant. Vi lykkes ikke bestandig med å ta alt i tide, men vi følger med.

Les også Planen fungerte: Ingen av byggene reist de siste 15 årene ble skadet under flommen

Billigere enn ny vei

Statens vegvesen mener det er en god investering å sikre veiene på denne måten. Området har lenge vært en stor byggeplass, hvor de blant annet har etablert en flomsikringsvoll i elva.

– Flomsikringsvollen er viktig for å hindre at elva graver seg inn i skråningen med påfølgende utrasing, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord.

Det høres dyrt ut, men:

– Det ville vært en mye dyrere affære å bygge opp en helt ny vei, sier Laksforsmo.

– Er det et stort flomsikringsarbeid som må til i Norge?

– Nå har regjeringen vært ute med en stortingsmelding om akkurat det. Det er vi enige i. I dette tilfellet har vi hatt et veldig godt samarbeid med NVE for å få realisert den løsningen som nå kommer til å stå i mange år fremover.

Han mener at den rehabiliterte veien kan åpne i løpet av et par uker.

Les også Legger E16 gjennom naturreservatet: – De gir rett og slett blaffen i området!

Truls Gulowsen