Ca. 25 personer samlet seg i dag i Hovemoen i Lillehammer midt inne i anleggsområdet for den nye motorvegen gjennom Lågendeltaet.
Gruppen besto både av maskerte, anonyme aktivister og vanlige medlemmer av foreningen Lågendeltaets Venner.
Aktivistene klatret opp på en av gravemaskinene som var i gang. Sjåføren valgte å stoppe arbeidet den halvtimen aktivistene var oppå maskinen.
Entreprenør advarte om manglende sikkerhet
En av de ansatte i AF-gruppen, som er entreprenør på stedet, ankom stedet idet aksjonistene var i ferd med å forlate maskinen.
De ble oppfordret av den AF-ansatte til å gå ned fra maskinen ut fra sikkerhetshensyn.
Tidligere har aktivister okkupert et hus i området i over en måned. Det endte med at politiet måtte bryte seg inn i huset og bære demonstrantene ut.
Dette var et hus som skulle rives i forbindelse med anleggsarbeidet.
Farlig alunskifer
– Vi ser at hele Lillehammer forandres i stormfart med denne utbyggingen. Forurensningen kommer nærmere og nærmere, sier Noah Kristensen, som er styremedlem i Lågendeltaets Venner.
Kristensen sier at de framover kommer til å fokusere på virkningen av alunskifer som nå ligger i bakken, men som vil bli brakt fram i dagen under anleggsarbeidet.
– Det kommer til å koste 5 milliarder kroner ekstra å putte den alunskiferen i et deponi, sier han.
Han mener at alunskifer er et stort problem flere steder i landet, og at de seinere kommer til å bringe fram for offentligheten faktiske opplysninger om virkningene av dette i Lillehammer.
Noah Kristensen (til venstre) i Lågendeltaets Venner og Øyvin Aamodt, kommunestyrerepresentant i Rødt i Lillehammer.
Foto: Dag Andreas Kessel / NRKFolkevalgt støtter sivil ulydighet
Øyvind Aamodt, kommunestyrerepresentant fra Rødt, var også blant deltakerne i dag. Han mener at dette ikke er en tapt sak, selv om anleggsarbeidet er i full gang, og det var tunnelgjennomslag i Fåberg for fem dager siden.
– Det er ingenting som er tapt før vegen faktisk er bygd. Selv om de har rasert mye av traseen.
– Det er helt utrolig å se hvor mye det går an å ødelegge av natur for en veg som ikke er halvferdig en gang, sier han.
– Men støtter du som folkevalgt sivil ulydighet?
– Ja, det gjør jeg. Og juridisk er det også lov i Norge å drive med sivil ulydighet. Det er en metode for å få oppmerksomhet om viktige saker.
Han sier at tidligere statsminister Gro Harlem Brundtland angrer på vedtaket om utbygging av Alta-vassdraget.
– Og det tror jeg kommer til å skje med denne saken også, sier Aamodt.
Aktivister klatrer opp på en gravemaskin mens medlemmer i Lågendeltaets Venner er tilskuere.
Foto: Dag Andreas Kessel / NRKNye Veier advarer mot farlige maskiner
Kommunikasjonssjef Wibecke Brusdal i AF-gruppen vil ikke kommentere dagens aksjon, og viser videre til Nye Veier.
Kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Nye Veier bekrefter at de stanset arbeidet mens aksjonen foregikk.
Hun mener at denne typen demonstrasjoner er farlige.
– Maskinene har dødvinkel og det er direkte farlig å klatre opp på anleggsmaskinene.
– Vi ber demonstrantene om å holde god avstand, og vise hensyn til de som arbeider ute i linja, sier hun.