Regjeringen endrer vernegrensen for Lågendeltaet Striden om ny firefelts motorvegbru over Lågendeltaet i Lillehammer har pågått i årevis. Nå vedtar regjeringen å endre vernegrensene for deltaet. Av Mari Ranheim, Dag Kessel, Lars Erik Skrefsrud, Aleksander Nordengen Brevig, Aleksandr Nedbaev, Mette Vollan og Kristina Hågensen
Skulle fjerne luftspenn over Lågendeltaet - forslaget kan bli skrotet Nå kan det bli både bru og høyspentlinje for nye E6 gjennom naturreservatet. – Alvorlig, sier både miljøvernere og statsforvalteren. Av Reidar Gregersen
Naturvernarar rasar mot E6-ja Hyklersk, meiner Natur og Ungdom om regjeringas ja til ny E6 gjennom Lågendeltaet. Av Stine Bækkelien, Inger Johanne Solli, Dag Kessel, Elin Fossum og Aleksandr Nedbaev
Regjeringen åpner for E6 gjennom Lågendeltaet Regjeringen sier ja til å bygge ny E6 gjennom naturreservatet Lågendeltaet i Lillehammer. Reaksjonene fra miljøbevegelsen er sterke. Av Mette Finborud Børresen, Inger Johanne Solli, Stine Bækkelien, Tobias Kvalvik Henriksen og Ingrid Emilie Waaler
Sterk motstand mot å endre naturvernet Klima- og miljøministeren opnar for å endre vernet for Lågendeltaet. «Spiker i kista», «hårreisande» og «urovekkande bagatellisering», er nokon av reaksjonane. Av Inger Johanne Solli og Astrid Gerdts
Mobiliserte mot E6-nei: – Store konsekvensar for utviklinga i Innlandet Nye E6 forbi Lillehammer skulle gjere trafikken meir effektiv og sikker. Tysdag mobiliserte politikarar og innbyggjarar mot at utbygginga er stoppa av miljøomsyn. Av Viktoria L. Hellem-Hansen og Inger Johanne Solli
Naturvernere biter i det sure eplet – godtar utbygging i naturreservat Åkersvika naturreservat i Hamar bør kunne ha jernbane med dobbeltspor, sier naturvernere. De innrømmer at dette er en vanskelig sak. Av Dag Kessel og Mette Finborud Børresen
Har brukt over éin milliard på planlagd E6: Kan vere forgjeves Enorme summar er brukt på vegen, men planane vart stoppa av Miljødirektoratet. – Burde ikkje komme som noko sjokk, meiner SV. Av Inger Johanne Solli, Geir Randby og Lars Erik Skrefsrud