Hopp til innhold

Viser det nye radiomangfoldet

Om et drøyt år starter slukkingen av FM-nettet. Radioframtiden er heldigital. For første gang har norske radioaktører gått sammen om en felles informasjonskampanje.

Norsk radiobransje sammen om en felles informasjonskampanje om digitalradio.

Rundt 30 programledere fra norske radiokanaler og Sveriges sangstjerne Tommy Nilsson medvirker i informasjonsfilmen som forteller om mangfoldet i en ny digital radioverden.

Nylig var 30 av Norges mest kjente radiostemmer samlet for et felles løft for å fortelle om den nye radiovirkeligheten.

Fra fem til 24 radiokanaler

For radiolytterne betyr en heldigital radio et større tilbud. Via en DAB+-radio har du 24 riksdekkende radiokanaler å velge mellom, mot fem riksdekkende kanaler i dagens FM-nett.

Derfor var programledere både fra P4, P3, Radio Norge, P5, Radio1, NRJ og NRKs mange kanaler samlet for å lage en informasjonsfilm. Budskapet om en ny radiotid skal formidles via både TV Norge, TV3, Viasat og NRK.

Også via de ulike radiokanalene skal budskapet spres.

- Lytterne vil være de store vinnerne

NRKs radiosjef, Marius Lillelien, sier det er viktig å få fram hva den nye radioen betyr for folk flest.

- For NRK handler digitalradio om å gi lytterne et stort radiomangfold. Denne ene gangen gjør vi derfor noe vi sannsynligvis aldri har gjort før. Vi er med på å lage en kampanje hvor vi også forteller hva andre aktører enn NRK tilbyr, sier Lillelien i en pressemelding.

Lasse Kokvik, sjef for Bauer Media i Norge som eier både Radio Norge og Radio 1, sier det er viktig å få fortalt hvilke opplevelser lytterne kan få via en digitalradio opp mot FM-radio.

Radio mot kjærlighetssorg? I alle fall mye variert trøst å finne via radioen!

Radio mot kjærlighetssorg? I alle fall mye variert trøst å finne via radioen!

- Tidligere har vi hatt fokuset mer av teknisk karakter, nå legger vi vekt på hva dette vil bety innholdsmessig for lytterne, sier Kokvik.

Radiosjef i P4-gruppen, Kenneth Andresen, mener lytterne vil være de store vinnerne gjennom digitaliseringen.

- Med et langt bredere programtilbud vil den enkelte lytter kunne finne noe for enhver smak. For oss som radiohus gir dette rom for å produsere innhold til langt mer spissede kanaler, sier Andresen i pressemeldingen.

DAB-nettet utbygd

Det nye digitale radiotilbudet er allerede tilgjengelig for folk flest. Selv om FM-senderne vil bli slått av først i 2017, er det nye digitale DAB-nettet allerede utbygd. Samtidig som nettene vurderes og justeres ytterligere fram mot FM-slukkingen for å gjøre lytterforholdene enda bedre rundt om.

Kravene om at 99,5 prosent av Norges befolkning skal kunne høre NRKs kanaler via DAB, og 90 prosent høre de kommersielle kanalene er innfridd.

Brosjyre: DAB-spørsmål og svar