NRK Meny
Normal

Vil halvere helikoptrenes hviletid

Tiden helikoptrene skal stå på bakken for sikkerhetssjekk, kan bli halvert fra en time til 30 minutter neste år. Totalt uakseptabelt, mener fagforeningsleder.

Helikopter

PÅ BAKKEN: I dag står helikoptrene i ro en time mellom hver flygning. Fra neste år kan tiden bli halvert.

Foto: NRK

I den nye helikopterkontrakten mellom Statoil og Bristow, som skal gjelde fra neste år, er det foreslått å halvere sikkerhetstiden.

Det betyr at sikkerhetsprosedyrene som må gjøres mellom hver flygning, kun skal ta en halv time, mot en time i dag.

– Helt uakseptabelt, sier leder Leif Sande i Industri Energi.

LES OGSÅ: Airbus: Ingen grunn til flyforbud mot Super Puma

– Reinspikka tull

– Dette er et forferdelig ille eksempel på hvordan kostnadspresset i offshoresektoren utvikler seg. Man får mindre tid til å gjøre de viktige tingene, frykter Sande.

Han mener tidspresset kan føre til alvorlige ulykker.

Kutt ut dette og gå tilbake til de vanlige hviletidene! Jeg kaller dette reinspikka tull og tøys.

Leif Sande, leder i Industri Energi

– Det er vanskelig å gjøre en like god jobb når du ikke har så god tid på deg, sier Sande.

Han har én ting å si til Statoil:

– Kutt ut dette og gå tilbake til de vanlige hviletidene! Jeg kaller dette reinspikka tull og tøys.

Leif Sande

KRITISK: Helikoptrenes sikkerhetstid må ikke reduseres, krever Leif Sande i Industri Energi.

Foto: Andersen, Aleksander / NTB scanpix

Venter på granskningen

Men Statoil sier at beslutningen om å halvere hviletiden ikke er endelig tatt.

– Helikopterselskapene har sagt at det kan gå, hvis det er hensiktsmessig å gjøre det.For oss er det en forutsetning at sikkerheten er ivaretatt. Først skal en tragisk hendelse granskes, så får vi se om det blir en endring, sier pressetalsmann Morten Eek til NRK.

– Sikkerhet er vår høyeste prioritet. Vi vil kun påta oss oppdrag hvor rammebetingelsene er forsvarlige sikkerhetsmessig, sier også Heidi Wulff Heimark, leder i Bristow Norge.

Frykter britiske tilstander

Men Sande er redd for at dette forslaget er ett av flere som kan bidra til å senke sikkerhetsnivået på norsk sokkel.

– Vi har alltid hatt en sterk sikkerhetskultur i Norge, og det har alltid vært mitt svar når britene har spurt hvorfor det er så mang færre ulykker hos oss enn hos dem. Nå er det så mye press på å kutte kostnader at jeg er redd vi kommer ned mot det britiske nivået, sier Sande.

– Å redusere sikkerhetsnivået kommer ikke på tale, svarer Morten Eek i Statoil.

Siste video

Ein person mista livet då eit stort snø- og jordras trefte Odda i 1993.
Programleiar er Jan Børge Leirvik
Programleiar er Jan Børge Leirvik