Ubåten ligger sunket utenfor Fedje i Nordhordland med store mengder kvikksølv i beholdere som kan være i ferd med å gå i oppløsning.
Miljørisikoen er lavest for tildekkingsalternativet, heter det i utredningen som Kystverket la fram fredag. Fjerning av last og tildekking av vrak og sedimenter er den neste beste metoden, mener Kystverket.
Regjeringen bestemte for to år siden at vraket skal heves. Kystverket hadde da gått inn for det samme. Et anbud på 800 millioner kroner for jobben var nærmest godtatt da et eksternt konsulentfirma som skulle kvalitetsikre anbudet, hevdet at
operasjonen var farlig og ville koste det dobbelte.
Dette førte til at regjeringen sendte saken ut på en ny utredningsrunde. Kystverkets nye anbefaling skal nå kvalitetssikres av eksterne konsulenter.
Senest i en spørretime før jul forsikret fiskeri- og kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) at ubåten og lasten skulle heves.
LES OGSÅ: