– Det er i stor grad forskning som har gitt anerkjennelse i akademiske miljøer, ikke undervisning. Så det er veldig bra at man nå prøver å endre dette, sier professor Øyvind Fiksen ved Instiutt for biologi på Universitetet i Bergen (UiB).
Han er en av forskerne på matematisk-naturvitenskapelig fakultet som innen 31. januar kan søke om å få tittelen «fremragende underviser».
Det innebærer en lønnsøkning på rundt 50.000 kroner i året.
– Ordningen gir oss en sjanse til å vise frem våre tanker om læringsmetoder, og det oppfordrer oss til å holde oss oppdatert på forskning om hvilke undervisningsmetoder som fungerer best, sier Fiksen.
Prøveordningen ved matematisk-naturvitenskapelig fakultet er den første av sitt slag i Norge, men både NTNU og Universitetet i Tromsø (UiT) er i gang med planleggingen av tilsvarende ordninger.
Vil heve statusen til undervisning
– En god underviser er en som er opptatt av hvordan man best mulig kan bidra til studentens læring, sier Oddrun Samdal, viserektor for utdanning ved UiB.
– Det innebærer læring gjennom diskusjoner, gruppearbeid, oppgaver og tradisjonelle forelesninger, forklarer hun.
Samdal erkjenner at det har vært et problem at forskning har hatt høyere status enn undervisning i en del akademiske miljøer.
– Derfor er det å få en tilnærming der undervisning skal være like prioritert og anerkjent som god forskning en viktig del av «fremragende underviser»-satsingen, sier Samdal.
- Les også:
Kan bli nasjonalt krav
Statssekretær Bjørn Haugstad (H) i Kunnskapsdepartementet sier han er svært fornøyd med endringene som skjer på UiB, NTNU og UiT.
– Det å belønne god undervisning, vil gjøre at det får like mye prestisje å være en god underviser, som å være en god forskning, sier Haugstad.
Kunnskapsdepartementet har gitt tydelige signaler om at kan bli et krav å belønne god undervisning, når den nye stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning presenteres i januar.
– Det kan slett ikke utelukkes, for det er viktig at studenter også utenfor Bergen, Trondheim og Tromsø får glede av dette, sier Haugstad.
- Les også:
– Etterlyst av studentene
– Dette syns jeg er fantastisk, det er helt klart et steg i riktig retning, sier Kjell Roymond Olsen, masterstudent i utviklingsbiologi og fysiologi ved UiB.
Han har vært studentrepresentant ved fakultet sitt, og sier at studentene lenge har etterlyst mer fokus på undervisning.
– Det er trist at det at det kommer så sent som i 2017, for universitetene har jo holdt på med undervisning i mange, mange år. Men jeg tror dette er en veldig god mulighet til å heve kvaliteten på undervisningen, sier Olsen.
- Les også: