Det bekrefter Geir Olav Bøe i Norscrap West AS, en gjenvinningsbedrift for stål og metall med hovedkontor på Hanøytangen.
Har snakket med Mammoet
– Jeg understreker at det på ingen måte er underskrevet noen avtaler. Men vi har vært i kontakt med nederlandske Mammoet, som har fått anbudet på heving, sier Bøe.
Han tar også høyde for at
selvsagt kan gå ut over askøybedriftens muligheter til å få gjenvinningsoppdraget på U-864. I tillegg til Norscrap, har én annen mulig underleverandør vært i kontakt med Mammoet om oppdraget.Har kompetansen
Det er fremfor alt to forhold som gjør Norscrap West interessant som mottaksstasjon for ubåtvraket. Bedriften har den nødvendige kompetansen som skal til for å klippe opp vraket og gjøre alt klart – slik at det giftige kvikksølvet ombord i båten kan hentes ut.
– Med vår beliggenhet på Askøy vil det heller ikke bli nødvendig å frakte ubåtvraket langt etter heving, sier Bøe.
LES OGSÅ:
Kan bruke dokk
Bergen Group har en stor dokk på Hanøytangen. Om det blir Norscrap som får oppdraget med å hugge opp og klargjøre ubåten for kvikksølvfjerning, kan dokken bli tatt i bruk.
– En mulighet er å slepe ubåten inn i dokken, tømme den for vann og så foreta hele operasjonen der, sier Bøe.
LES OGSÅ: