To tusen færre biler i bykjernen etter ny bomring

Færre biler på veiene og mer penger i kassen er den foreløpige fasiten etter utvidelsen av bomringen i Bergen. – Viser at det var riktig å bygge flere bomstasjoner, mener byråd.

Bomstasjon på Nygård i Bergen

MINDRE TRAFIKK I SENTRUM: Stadig flere bergensere dropper bilen og velger bybane eller buss når de skal til bykjernen. Her bomstasjonen på Nygård i Bergen, like ved Gamle Nygårdsbro.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

Innføringen av en ytre bomring har ført til to prosent mindre trafikk gjennom den gamle indre bomringen.

Det viser en oversikt NRK har fått over hvor mange biler som har passert bommene i daglig etter 6. april, dagen bomringen ble utvidet og også elbiler måtte begynne å betale .

Over 2000 færre biler

NRKs utregning viser at omtrent 137 500 biler passerer hver arbeidsdag. Sammenlignet med tilsvarende dager i 2018, har 2200 biler forsvunnet fra det sentrale bergensområdet, området innenfor den opprinnelige bomringen.

Selv om nedgangen ligger i nedre del av prognosene, er byrådet fornøyd med det foreløpige resultatet.

– Det er et mål at bommene skal føre til at færre kjører bil, sier byråd for byutvikling, Anna Elisa Tryti (Ap).

Byutviklingsbyråden mener nedgangen er en indikasjon på at det var riktig å sette opp de nye bommene.

FORNØYD: Byråd for byutvikling, Anna Elisa Tryti (Ap), er fornøyd med resultatene så langt. FOTO: DAG HARALD KVAMMEN ANDERSEN (NRK).

Stor reduksjon i de nye bomstasjonene

Ap-byråden sier de har indikasjoner på en kraftig trafikkreduksjon på veiene som fikk bomstasjoner 6. april.

– Våre prognoser viser at det er mellom 10 og 15 prosent færre biler på disse veiene. Dette viser at bergenserne har klart å tilpasse hverdagen sin, sier Tryti.

Hun mener omleggingen har vært vellykket, selv om det har blitt dyrt for mange.

– Tafikktallene og reduksjonene i klimagassutslipp viser at det har vært riktig å innføre det nye bomsystemet.

Venter på sikre tall

Ved innføringen av nye bomstasjoner i Bergen gikk tallet passeringer opp med 80 prosent.

Men det er usikker hvor mye mer penger det blir til vei- og kollektivtiltak. Etter første passering kan man kjøre gratis i en time.

Hos bomselskapet Ferde AS er man sikre på at inntektene til kommunene vil øke og at trafikken trolig vil fortsette å gå ned.

– Bompenger påvirker kjøreatferden vår, så det er nok naturlig at det er en liten nedgang, sier daglig leder Trond Juvik.

Han mener det er for tidlig å slå fast hvordan den nye bomringen slår ut på trafikken.

– Det tar litt tid før bilistene endrer adferd. Vi vil ikke se klart hvor stor trafikkreduksjonen er før om tre måneder.

Hærverk på bomstasjoner

BRANN: To av de 15 nye bomstasjonene begynte å brenne søndag 7. april. Politiet mente det var hærverk. Bildene er fra bomstasjonen i Grimesvingene i Fana.

Foto: Vest politidistrikt

Bomringer i brann

Torsdag forrige uke meldte NRK at byrådet i Bergen hadde bestemt seg for å flytte to bomstasjoner fra Åsane til Nordhordlandsbrua.

Tidligere har bompengeordningene blitt møtt med massive protester, blant annet da bomringen i Bergen ble utvidet lørdag 6. april. Den helgen ble 15 nye bomringer satt i drift rundt om i byen, og tre av disse ble ramponert.

Laster kart, vennligst vent...

De «nye» bomringene i Bergen.

All bompengemotstanden har ført til sterk medvind for partiet Folkeaksjonen Neil til mer bompenger (FNB). På de siste meningsmålingene er partiet nest størst i Bergen med en oppslutning på over tjue prosent.