Hopp til innhold

Slutter på medisiner for å få kjøre bil

Reglene for medikamentbruk ved bilkjøring er blitt strengere, og langt flere må slutte å kjøre bil. Men for mange er bilkjøringen så viktig at de i stedet kutter ut medisinene.

Trafikkontroll

FIREDOBLING AV SAKER: Langt flere får inndratt førerkortet etter at Helsedirektoratet skjerpet reglene for medikamentbruk.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Martin Haugen, assisterende fylkeslege i Hordaland

STERK ØKNING: Assisterende fylkeslege Martin Haugen forteller om en dobling i antall førerkortsaker i Hordaland etter regelinnskjerpingen.

Foto: Siri Kleiven Strøm / NRK

– Mange har sluttet med vanedannende medikamenter. Dette ble en vekker for dem, sier Martin Haugen, assisterende fylkeslege i Hordaland.

For fire år siden innskjerpet Helsedirektoratet reglene for medikamentbruk ved bilkjøring. Leger, psykologer og optikere ble tvunget til å være strengere i vurderingen av om pasientene oppfyller helsekravene til å beholde førerkortet.

– Da de presiseringene kom i 2010, ble man veldig tydelige på hvilke medikamentmengder som representerte grensene for å kunne ha førerkort. Da viste det seg at ganske mange pasienter ikke oppfylte helsekravene, sier Haugen.

De siste årene har helsetjenestene blitt bedre til å følge opp personer som ikke oppfyller helsekravene. Det har ifølge fylkeslegen ført til at flere har kuttet medikamentbruken, men også medført en sterk økning i tallet på førerkortsaker hos fylkesmennene.

Dobbelt så mange saker

I Hordaland var det i 2009, året før reglene ble innskjerpet, 1.376 slike saker. Bare i løpet av første halvår i år var tallet kommet opp 1.336, noe som nesten innebærer en dobling.

– Det kan være anfall med bevissthetstap, hendelser som har skadet synet, rusproblemer som påvirker kjøreferdighetene, diabetes og hjerte- og karsykdommer, sier Haugen om innholdet i de ulike sakene de får på bordet.

Resultatet av de innskjerpede reglene er uansett at færre såkalte «høyrisikosjåfører» får lov til å ferdes på veiene.

Vikeplikt, rødlyskjøring og feltskifte

Terje Oksnes, UP

FORNØYD: – Flere risikoførere ute av trafikken betyr en bedring av trafikksikkerheten, sier UP-sjef Terje Oksnes.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Det gleder Terje Oksnes, leder for Utrykningspolitiet (UP) på Vestlandet.

– Ja, helt klart. Flere risikoførere ute av trafikken betyr en bedring av trafikksikkerheten, sier han.

UPs statistikker er ifølge Oksnes dårlig egnet til å konkludere med hvorvidt de innskjerpede reglene har ført til færre trafikkuhell. UP-sjefen forteller at tallet på bilister som stanses i ruspåvirket tilstand holder seg stabilt fra i fjor til i år.

– Hvis man er påvirket av medikamenter blir man mer uoppmerksom, noe som typisk kan føre til brudd på vikeplikten, rødlyskjøring og feil feltskifte. Det skaper trafikkfarlige situasjoner, sier Oksnes.