Hopp til innhold

- Eldre trafikanter er risikogruppe

Statens Vegvesen mener eldre mennesker har fysiske begrensninger som er uforenlige med dagens trafikkmiljø.

Eldre sjåfør

Statens Vegvesen mener eldre mennesker har fysiske begrensninger som er uforenlige med dagens trafikkmiljø. (Illustrasjonsbilde)

Foto: Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no

– Helseattest for eldre bør gis av spesielle førerkortleger, heter det i rapporten fra Statens Vegvesen sin ulykkesgruppe for Vestlandet.

Av rapporten går det fram at eldre trafikanter synes å ha en begrensning i sanseapparatet, syn, hørsel og motorikk som ikke er forenlig med dagens trafikkmiljø og trafikkreguleringer.

– Trafikkmiljøet må tilpasses bedre

Statens Vegvesen har analysert dødsulykkene i trafikken de siste fem årene. Det er gruppen som har utført analysen i region vest som spesielt trekker fram de eldres situasjon.

Rapporten peker på at økende trafikk og stadig flere eldre mennesker tilsier at trafikkmiljøet må tilpasses bedre for alle trafikantgrupper.

Gruppen i region vest vil og ha en drøfting av rutinene for legenes plikt til å rapportere sykdom som kan virke negativt for trafikksikkerheten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Legeattest førerkort

– Helseattest for eldre bør gis av spesielle førerkortleger, heter det i rapporten fra Statens Vegvesen sin ulykkesgruppe for Vestlandet.

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

– Sterkere psyisk helse

Region vest trekker også fram disse årsakene til uykker.

– Tretthet, avsovning er årsaken til åtte prosent av døsulykkene siden 2005.

– Ruspåvirkning har sannsynligvis forårsaket 22 prosent av ulykkene.

– Tolv motorsykkelførere har siden 2005 mistet livet fordi de ikke har brukt hjelm eller ikke festet hakestroppen skikkelig.

– Ulykkesgruippen har i svært mange saker sett at det er behov for sterkere psykisk helse, mange av ulykkene har innslag av medisinering.

– Fart og førerfeil

Høy fart og manglende førerdyktighet er fortsatt de vanligste ulykkesårsakene, viser analysen av ulykkene med dødsfall i fjor.

Den ferske analysen er basert på de 186 ulykkene med dødsfall i 2009. 212 personer mistet livet i ulykkene.

39 prosent av ulykkene var utforkjøringer, mens 34 prosent var møteulykker. 13 prosent var fotgjengerulykker.

I analysen er en del ulykker ført opp med flere årsaker. I 46 prosent av dødsulykkene var høy fart etter forholdene eller fart godt over fartsgrensa årsaken. Manglende førerdyktighet får skylden i 55 prosent av tilfellene.