– Helseattest for eldre bør gis av spesielle førerkortleger, heter det i rapporten fra Statens Vegvesen sin ulykkesgruppe for Vestlandet.
Av rapporten går det fram at eldre trafikanter synes å ha en begrensning i sanseapparatet, syn, hørsel og motorikk som ikke er forenlig med dagens trafikkmiljø og trafikkreguleringer.
– Trafikkmiljøet må tilpasses bedre
Statens Vegvesen har analysert dødsulykkene i trafikken de siste fem årene. Det er gruppen som har utført analysen i region vest som spesielt trekker fram de eldres situasjon.
Rapporten peker på at økende trafikk og stadig flere eldre mennesker tilsier at trafikkmiljøet må tilpasses bedre for alle trafikantgrupper.
Gruppen i region vest vil og ha en drøfting av rutinene for legenes plikt til å rapportere sykdom som kan virke negativt for trafikksikkerheten.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Sterkere psyisk helse
Region vest trekker også fram disse årsakene til uykker.
– Tretthet, avsovning er årsaken til åtte prosent av døsulykkene siden 2005.
– Ruspåvirkning har sannsynligvis forårsaket 22 prosent av ulykkene.
– Tolv motorsykkelførere har siden 2005 mistet livet fordi de ikke har brukt hjelm eller ikke festet hakestroppen skikkelig.
– Ulykkesgruippen har i svært mange saker sett at det er behov for sterkere psykisk helse, mange av ulykkene har innslag av medisinering.
– Fart og førerfeil
Høy fart og manglende førerdyktighet er fortsatt de vanligste ulykkesårsakene, viser analysen av ulykkene med dødsfall i fjor.
Den ferske analysen er basert på de 186 ulykkene med dødsfall i 2009. 212 personer mistet livet i ulykkene.
39 prosent av ulykkene var utforkjøringer, mens 34 prosent var møteulykker. 13 prosent var fotgjengerulykker.
I analysen er en del ulykker ført opp med flere årsaker. I 46 prosent av dødsulykkene var høy fart etter forholdene eller fart godt over fartsgrensa årsaken. Manglende førerdyktighet får skylden i 55 prosent av tilfellene.