Hopp til innhold

Her kan det komme bompenger til over én milliard

Statens vegvesen planlegger ny bomring på Stord. Bilistene skal betale det meste for nye veier til biler, gående og syklister.

Flyfoto av Leirvik og Stord

BLIR DYRT: Her ved Leirvik på Stord skal veiene rundt E39 rustes opp for mellom 1-1,5 milliarder kroner. Det skal finansieres med en helt ny bomring.

Foto: Harald M. Valderhaug

Nye veier til minst én milliard og helt ny bomring som kan kreve inn penger allerede fra 2018.

Det kan bli ingrediensene i den nye Stord-pakken, som Statens vegvesen nå planlegger.

Miljøgate gjennom Leirvik på Stord

MILLIARDPLANER: En helt ny miljøgate gjennom Leirvik på Stord er med i milliardplanene.

Foto: Constrada AS

– Vi vil bygge et gang- og sykkelveinett og et par nye veistrekninger. Stord har lenge ønsket bedre trafikksikkerhet og dette er et steg i retning mot å løse det, sier Kristian Bauge, rådgiver i Statens vegvesen.

Planene ble vist til formannskapet i kommunen i går, og der fikk politikerne presentert de seks punktene som skal oppgradere de lokale veiene på Stord (se faktaboks). Det var Sunnhordland som omtalte planene først.

Tar alle bompengene utenfor E39

Totalkostnadene på 1200 millioner er et foreløpig regnestykke. Det kan fort bli dyrere.

– Det er veldig foreløpige tall. Planene blir bedre etter hvert som tiden går og kostnadene blir sikrere. Men foreløpig ligger vi en plass mellom én og halvannen milliard kroner, sier Bauge.

Planer om nytt bompenge-prosjekt på Stord

TILTAKENE: Slik ser planene for trafikksikring på Stord ut. Røde streker er ny vei, grønt er miljøgaten, gult er ny sykkelvei og blått er gang- og sykkelvei.

Foto: Statens vegvesen

For å finansiere dette er det planer å sette opp en helt ny bomring på Stord. Det er foreløpig ikke bestemt hvor bomstasjonene kommer.

Det eneste sikre er at det ikke skal kreves inn penger på E39, hovedveien for nord-sør-trafikken på Vestlandet. På grunn av utgreiing av en helt ny E39 mellom Stavanger og Bergen, blir tiltakene på Stord et eget prosjekt.

LES MER: Stavanger-Bergen på litt over to timer

Kristian Bauge i Statens vegvesen

PLANLEGGER: Det er ennå ikke bestemt hvor stor andel bilistene skal betale, forteller rådgiver Kristian Bauge i Statens vegvesen

Foto: Geir Brekke / Statens vegvesen

– Det var opprinnelig E39 som var drivkraften i en slik lokal bompakke, men kostnadene blir for store for en lokal pakke. Derfor prøver vi å skille ut de lokale prosjektene, så vi får til den trafikksikringen som er nødvendig på Stord, sier Bauge.

Hvor mye skal bilistene ta?

Statens vegvesen tror bomringen kan være på plass allerede fra 2018, avhengig av samarbeidet med kommunen.

Bauge understreker at det ennå er tidlig i planleggingen. Det er for eksempel ikke bestemt hvor stor andel bilistene skal betale av milliardregningen.

LES OGSÅ: Blir fortsatt bompenger på Halhjem-Sandvikvåg

– Fylkets bidrag til pakken er en av tingene som må på plass før vi går videre med politisk behandling av saken,

Stord-pakken vil være omtrent like stor som Askøypakken. Her må bilistene betale 85 prosent av regningen på 1,33 milliarder kroner.