– Det er ikke sånn det burde være, selv om vi sikkert burde planlagt fornyelsen av passet bedre, sier passkunde Unni Revheim Eliassen.
Hun og datteren satt i timevis på venterommet i Fyllingsdalen onsdag.
I Bergen ble antall passkontor kuttet fra fem til ett i fjor. Det har ført til lange køer like før ferien.
- LES OGSÅ:
– Skyldes egen dumskap
På det gjenværende kontoret i Bergen, og på lensmannskontorene i Lindås, Askøy og på Sotra, er det åpnet for timebestilling. Men mange har enten ikke fått med seg dette eller oppdager for sent at passet må fornyes. Da blir køen lang i de få timene politiet åpner for såkalt drop-in-service.
– Det er selvfølgelig kjedelig å henge her i timevis, men det skyldes jo bare vår egen dumskap, sier Paal Kvamme.
Han trenger nytt pass til sønnene Mikkel og Kasper før Berlin-turen.
– Vi kom i går, men måtte snu fordi det var så lang kø. I dag kom vi halv ti, og vi har kortet ventetiden med kjeks og ipad. Takk og lov for Minecraft, sier Kvamme.
Liten kapasitet
Drop-in-tjenesten starter klokken 12.00 og varer til 14.00. Men det er ifølge politiet bare kapasitet til 20 drop-in-kunder om dagen, og folk møter opp lenge før de får lov å trekke kølapp. For å unngå det komplette kaos, må passkundene derfor trå til og organisere køen selv, med egne lister over de 20 første.
– Hadde ikke vi organisert dette, hadde det vært kaos foran kølappmaskinen, sier frivillig køfikser Anneli Egesund til NRK.
Mange må snu i døren uten å få kølapp.
– Vær ute i god tid
– Vi mener vi har kontroll. Men folk må ta ansvar, sjekke passet sitt og være ute i god tid, sier Ane Kvaal, leder for Felles forvaltningsenhet i Vest politidistrikt.
Onsdag var det ikke mulig å bestille time for nytt pass før 11. juli. Så tar det fem virkedager å få passet tilsendt.
– Hvis det er for sent, må folk møte opp tidlig og prøve å få en drop-in-time, sier Kvaal.
Hun hadde ikke sett borgerinitiaitvet i arbeid.
– Vi mener vi har et kølappsystem som fungerer slik vi ønsker det skal fungere, sier Kvaal.
- LES OGSÅ: