– Vi har oppdaget utmattingssprekk i et gir fra ulykkeshelikopteret, sier avdelingsdirektør i havarikommisjonen, Kåre Halvorsen.
Han forteller at en sprekk som dette kan utvikle seg over tid og bli et brudd. Sprekken er funnet i det siste trinnet i girboksen (epicyclic module) før kraften går til rotoren.
– En utmattingssprekk er noe man ikke vil ha, og derfor har vi nå gått ut for å si fra om at vi har funnet det, sier Halvorsen.
Han forteller at når man ser en indikasjon på en slik feil er det alltid en fare for at andre kan ha tilsvarende feil.
- LES OGSÅ:
Anbefaler sikkerhetsvurdering
Havarikommisjonen har derfor på bakgrunn av funnet, gitt en sikkrehtstilrådning til det Europeiske luftfartstilsynet, EASA, om at de må vurdere om girboksene på denne helikoptertypen er sikre nok.
– Det er de som har gitt tillatelse til å fly helikopteret og det er de som eventuelt må trekke tilbake en slik tillatelse.
Halvorsen karakteriserer funnet som viktig. Men sier undersøkelsene fortsetter.
– Dette er en viktig bit, men vi må få en forståelse av et helt scenario, sier Halvorsen.
Airbus har tidligere sagt at feilen ligger i vedlikeholdet og ikke feil i girboksen.
– Kan et tretthetsbrudd skyldes vedlikehold eller teknisk feil?
– Det er altfor tidlig å si hva som er bakgrunnen, men at det kan skyldes det daglige vedlikeholdet er vanskelig å se for seg, sier Halvorsen.
Et Airbus Helicopters H225 på vei fra Gullfaks B til Bergen lufthavn Flesland 29. april 2016 mistet hovedrotoren og styrtet på en holme øst for Turøy.
Samtlige 13 personer ombord mistet livet i ulykken.