13 personer omkom da helikopteret styrtet 29. april i år. En mulig årsak er svikt i stagene som knytter rotoren til skroget, noe produsenten av ulykkeshelikopteret, Airbus, mener er mest sannsynlig.
Luftfartsmyndighetene fikk vite om problemer med stagene på helikoptertypen for ti år siden.
Bergens Tidende skriver at tekniske undersøkelser av Super Puma-helikoptre i 2006 viste at noen av boltene som holder fast stagene ikke var festet så hardt som de skulle.
Senere analyser viste at det var nødvendig å innføre rutiner for å sjekke samtlige fester på de to nyeste Super Puma-modellene, som også inkluderer ulykkeshelikopteret.
- LES OGSÅ:
Fulgte kravene
Helikopterselskapet CHC Helicopters, som fløy ulykkeshelikopteret, understreker at de har fulgt opp vedlikeholdskravene for stagene.
«Sertifiserte flymekanikere utfører inspeksjonen, og eventuell etterstramming av boltene på innfestingen.», skriver pressekontakt Jan Tore Savic Knutsen i en e-post til BT.
Tirsdag morgen sendte Airbus ut en pressemelding der de presiserer at de ikke har konkludert når det gjelder ulykkesårsaken.
- LES OGSÅ:
Tre mulige årsaker
Havarikommisjonen har sett seg ut tre scenarioer for hva som kan ha skjedd. Fredag offentliggjorde de tre bilder av deler de er spesielt interessert i, et stag og to «disker».
– Havarikommisjonen som etterforsker helikopterstyrten ved Turøy i april, bekrefter at feil i øverste del av girkassen eller feil ved festet til løftestagene, kan ha ført til ulykken. Det fremgår av en oppdatert versjon av den foreløpige rapporten.
- LES OGSÅ:
Dette er de tre teoriene om hva som kan ha skjedd:
- Feil i sluttsteget på girkassen.
- Feil ved stagene som forbinder rotorsystemet med skroget.
- Feil ved veksel mellom girkasse og rotormast.
Granskerne holder fast på at mannskapets handlinger ikke var noen medvirkende årsak til ulykken.
- LES OGSÅ: