I dag var det tid for egenvurdering for tiendeklassinger ved Storetveit skole i Bergen. Om bare få dager får de vitnemål, men i løpet av ti grunnskoleår har også lærerne brukt mye tid på annet enn undervisning i klasserommet.
– Veldig mye blir sagt om igjen mange ganger og det blir et langt dokument som det er utrolig vanskelig å forholde seg til å bruke på en fornuftig måte, sier Per Tillier, kontaktlærer på Storetveit skole.
LES OGSÅ:
|Slutt på ekstraarbeid
Handlingsplaner, dokumentasjon og ulike rapporter er en stor del av hverdagen, men nå vil kunnskapsminister Kristin Halvorsen ha slutt på alt ekstra-arbeidet.
Lærerne skal bruke mer tid på det de kan best, nemlig å undervise. I en
foreslår hun tiltak som skal gi lærerne mer tid til dette.For å frigjøre tid skal antallet handlingsplaner og strategier i skolen reduseres.
– Jeg tror mange ber om for mye dokumentasjon og testing på toppen av det nasjonale. Utvalget anbefaler kommunene med å være veldig kritisk og tilbakeholden med det, sier Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV).
Hun håper at et enklere regelverk og færre sentrale pålegg vil føre til at lærerne i større grad blir å se i klasserommene.
LES OGSÅ:
| | |Skolebyråd: Vil ivareta kartlegging
Men elever og lærere i Bergensskolene kan ikke regne med færre kartleggingsprøver, i alle fall ikke prøver som kommunen selv står bak.
– Vi er nødt til å ha kartleggingsprøver der Statens svikter. På en del fag har ikke staten vært på banen, da må kommunen være på banen. Vi er nødt til å ansvarliggjøre de som jobber i skolen, sier Filip Rygg (KrF), byråd for barnehage og skole i Bergen kommune.
Tilbake på Storetveit skole hilser kontaktlæreren for tiendeklassingene, Per Tillier, stortingsmeldingen velkommen. Han mener forslaget er et steg i riktig retning.
– Ingenting blir bedre bare av å måle det. Det må også følges opp med ressurser, mål og mening.