For mange klarer ikke å fullføre videregående skole.
I en rapport som FAFO offentliggjør i dag får utdanningsmyndighetene kritikk for ikke å følge opp godt nok.
Problemet er at man vet hvilke tiltak som fungerer, men for få av dem blir satt ut i livet, mener FAFO.
– Må tilpasses elevene
Lederen i Elevorganisasjonen, Ingrid Liland mener undervisningen i større grad må tilpasses den enkelte eleven.
– Det er tre helt avgjørende tiltak som må på plass. For det første må vi ha bedre rådgivningstjenester som gjør at elevene er i stand til å ta noen av de viktigste valgene i livet sitt, for det andre er vi nødt til å få på plass nok læreplasser eller et tilbud som ikke er frekt å gi dem som går yrkesfag, og til sist er vi nødt til å sørge for at den opplæringen som gis i skolen er tilpasset den enkelte elev. Det er den ikke i dag, og det viser FAFO-statistikken veldig godt, sier Liland.
En av tre fullfører ikke
En av tre elever klarer ikke å fullføre videregående skole.
Det er vanskeligst for gutter med minoritetsbakgrunn å fullføre, og klart flere elever i Finnmark slutter enn i resten av landet.
I tillegg er det langt større sjanse for å ikke fullføre utdanningen for dem som går på yrkesfag, heter det i rapporten.
Lover bedring
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen lover bedring.
– Det er alt for høyt. Men jeg oppfatter ikke at jeg får kritikk av den grunn, sier Halvorsen til NRK.
– Jeg er i gang med en kampanje hvor alle fylker og vi i kunnskapsdepartementet skal samarbeide for å få ned frafallet, hvor vi skal systematisere den jobben som gjøres rundt omkring og lære av hverandres erfaringer, og hvor vi skal sette oss tydelige mål og systematisk jobbe for å nå dem, sier Halvorsen.