Posisjonspartiene i Ap, KrF, Sp og SV har fått med seg Venstre og MDG til det de kaller et historisk flertall, 37 av 57 representanter, for neste års fylkesbudsjett for Hordaland.
Dersom Rødt også stemmer for budsjettet i fylkestinget, er det kun Høyre og Frp som står på utsiden.
De seks partiene har blant annet bli enige om å fjerne nattaksten i kollektivtransporten. Det koster dem ni millioner kroner. De gjør også et prinsippvedtak om ny sonestruktur i kollektivtrafikken, som blir innført i 2018.
Blant de andre «skrytesakene» er:
- Opprustning av busskur i Bergen, samt tiltak venteskur hurtigbåt Askøy og Nordhordland (4,25 millioner).
- Styrke skolehelsetjenesten ved de skolene det er størst behov (2 millioner).
- Redusere egenbetaling for skole-PC-er (3 millioner).
- Tannhelse, reduserte egenandeler for ungdom mellom 20 og 21 år (1 million).
- Ernæring i skole. Frokost til elever. Prioritere skole med frafall (3 millioner).
- Forprosjekt miljøteknologi ferge Breistein-Valestrandsfossen (1 million).
- Les også:
– Sørger for trygg økonomisk styring
– Vi er glad for at det nå er hele seks partier som står bak fellesforslaget. Økonomien til fylkeskommunen er krevende. Vi har likevel funnet rom til å prioritere viktige tiltak, samtidig som vi sørger for en trygg økonomisk styring, sier Roald Kvamme, gruppeleder for Arbeiderpartiet, i en pressemelding.
Venstre og Sp fremhever sonestrukturen, som de mener vi forbedre kollektivtilbudet i hele Hordaland, blant de viktigste punktene i budsjettet. MDG sier i pressemeldingen at de har bidratt til å dra budsjettet i en grønn retning.
– Vi får fjernet nattaksten og innført selvforsvarskurs for jenter i skolen, som er to av flere viktige saker for SV, sier Aud Karin Oen, gruppeleder for SV.
Gjør ingenting med fylkesrådsmannens forslag
Men selv om de seks partiene også setter av 20 millioner kroner til «punktutbedring» og trygge skoleveier i budsjettforslaget sitt, noe Pål Kårbø (KrF) sier betyr mye for dem, gjør de ingenting med veivedlikeholdet i forhold til fylkesrådmannens budsjettforslag.
Rådmannen skriver i sitt budsjettforslag at det reelt sett er behov for 100 millioner kroner til dekkelegging i veivedlikeholdsbudsjettet, og at det øvrige vedlikeholdet det er behov for i 2017, beløper seg til 69 millioner kroner.
Men i budsjettet setter han bare av henholdsvis 38 og 9 millioner kroner på disse postene.
Denne prioriteringen støttes altså nå av flertallspartiene, noe som i praksis vil si at vedlikeholdsetterslepet økes med totalt 122 millioner kroner.
- Les også:
Vil asfaltere 100 kilometer mer
Frp støtter flertallets forslag til ny sonestruktur i kollektivtrafikken, men setter av mer penger til asfaltering. For å hente inn penger til dette, vil de selge mer fylkeskommunal eiendom, skriver Terje Søviknes i en pressemelding.
Partiet setter i sitt alternative forslag ikke av mer penger til den generelle vedlikeholdsposten, der behovet er 69 millioner kroner og budsjettforslaget er 9 millioner kroner, men bruker 60 millioner kroner mer til fylkesveivedlikehold.
Dette vil ifølge Søviknes gi ca. 100 kilometer ekstra asfaltering i forhold til rådmannens budsjettforslag.
Også Høyre tar til orde for mer asfaltering. De setter av 45 millioner mer til dette formålet i sitt alternative budsjett.