Har avslørt 27 tilfeller av plagiat i Bergens Tidende

Først oppdaget avisen fem tilfeller av plagiat i litteraturanmeldelsene. Et halvt år med grundige undersøkelser har avslørt over 20 tilfeller til.

Øyulf Hjertenes

BEKLAGER: Sjefredaktør Øyulf Hjertenes beklager at Bergens Tidende har publisert artikler med plagiert tekst.

Foto: Elise Angell / NRK

Det var i oktober 2017 at litteraturanmelder Silje Stavrum Norevik ble avslørt for å ha kopiert andre anmeldere i kritikkene sine.

I fem litteraturkritikker publisert i Bergens Tidende fant avisen flere passasjer i teksten som var kopiert fra anmeldelser i andre aviser.

BT beklaget og varslet full gjennomgang av Noreviks tekster.

Et halvt år senere kan sjefredaktør Øyulf Hjertenes fortelle at de har avdekket 27 tilfeller der anmelderen har kopiert fra andres tekster (ekstern lenke).

– Det er et høyt antall og vi ser veldig alvorlig på dette. Det er en krenkelse av andres åndsverk, brudd på presseetikken og det er brudd på BT sitt eget etiske regelverk, sier Hjertenes til NRK.

Ressurskrevende prosess

I beklagelsen publisert på BTs nettsider opplyser Hjertenes at Norevik har jobbet for dem siden 2005.

I denne perioden har hun skrevet 843 artikler. Det har tatt BT seks måneder å gå gjennom alle disse.

De har fått profesjonell hjelp fra Urkund, et svensk selskap som avdekker plagiat innen akademia. Mediearkivet Retriever har også samarbeidet med avisen.

Hvordan har samarbeidet med Norevik vært?

– Vi har hatt en dialog hele veien. Dette er en krevende situasjon for BT, men også for anmelderen, sier Hjertenes.

– Min feil

Norevik skal ha blitt forelagt alle tekstene, og har ikke hatt innsigelser til dette. NRK har prøvd å få en kommentar fra Silje Stavrum Norevik onsdag, uten å lykkes.

  • Norevik stilte opp i NRK-podcasten Kraft tidligere i vinter. Her kan du høre henne forklare hva som skjedde og hvordan hun opplevde det da plagiatsaken først ble kjent.

Anmelderen har tidligere beklaget i en artikkel publisert i Bergens Tidende i oktober, da saken først ble kjent.

«Dette burde aldri skjedd, og jeg er skamfull. Feilen er min og min alene. Jeg vil beklage fordi det dessverre også setter andres troverdighet i et dårlig lys», skrev hun da.

BT har publisert en oversikt over de 27 tilfellene der de har funnet passasjer som er kopiert fra andres tekster.

Merker artiklene

Avisen kommer ikke til å slette artiklene som nå er funnet.

– Artiklene er en del av historien, så de blir liggende. Men vi merker alle artiklene som inneholder passasjer som ikke er riktig kreditert, med lenke til beklagelsen som er publisert i dag, sier Hjertenes.

Hjertenes mener det viktigste nå er å beklage overfor de skribentene som er kopiert og overfor leserne.

– Vi er bare veldig lei oss for at vi har publisert noe som ikke skulle vært publisert.