Hopp til innhold

– Jeg er glad for at Oslo har skjønt hvor viktig det er med fergefri E39

Fylkesordføreren i Hordaland er glad for at regjeringen nå går inn for visjonen om et fergefritt Vestland. – Nå er jeg lykkelig, sier Tom-Christer Nilsen (H).

Ferjefri E39

LYKKELIG: Fylkesordføreren i Hordaland er glad for at regjeringen er villig til å forplikte seg til et fergefritt E39.

Liv Signe Navarsete, Sp

HAR KJEMPET: Helt fra tiden som fylkespolitiker, i samferdselsministerstolen og nå som partileder har Navarsete kjempet for bedre standard på vestlandsveiene.

Foto: Lars Nehru Sand/NRK
Stortingsrepresentant Arne Sortevik fra Fremskrittspartiet.

UMODERNE: Arne Sortevik mener dette finansieres på en gammeldagsmåte, og at det er et slag i trynet på vestlendingene når regjeringen sender regningen til dem.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

– Dette er viktig for Vestlandet og hele landet ellers, fordi dette er den kysten som skaper verdiene i Norge, sier fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen (H).

Regjeringen legger én milliard på bordet til et prestisjeprosjekt utenfor Stavanger. Bilistene må betale ni milliarder i bompenger.

Samtidig lover regjeringen og Liv Signe Navarsete en ferdig opprustet og fergefri vei innen 20 år.

– Jeg er glad for at Oslo har skjønt at dette er nasjonalt et veldig viktig prosjekt, og at man er villig til å forplikte seg til det, sier Nilsen.

– Forventer at de følger opp

Regjeringens løfter gjelder totalt åtte fjordkrysninger, de håndfaste pengene i første rekke til ett. Totalprosjektet er estimert til å koste 150 milliarder kroner.

Nilsen forventer at regjeringen følger opp med ekte investeringsmidler.

– De viktige tingene kommer når man skal gjøre disse planleggingsmidlene om til virkelige prosjekt. Når de nå går så høyt på banen, tar jeg det for gitt at de følger opp disse løftene, sier han.

– Men i dag vil jeg være glad og lykkelig, og ha håpet om at vi nå endelig kan se slutten på dette fergesamfunnet som vi har levd med siden tidenes morgen, og at vi endelig kan få bundet denne sølvkysten sammen, sier Nilsen.

Les også: – Nesten som å vinne i Lotto

– Fullt mulig å gjennomføre

Senest i 2015 starter arbeidet med å bore seg under Boknafjorden. Fire felt. To tunnelløp. 25 kilometer. 390 meter under havoverflaten. Verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.

Dette er første av totalt åtte fjordkrysninger mellom Stavanger og Trondheim. Nilsen tror det er fullt mulig å gjøre Vestlandet fergefritt på 20 år.

– Med ett forbehold. Kryssingen av Sognefjorden er en stor utfordring, og den vil nok være den største utfordringen. Men viktige prosjekter som Rogfast og Hordfast er fullt mulig å gjennomføre innen denne tidsrammen, sier han.

Det er valg til høsten, vil Høyre gjennomføre dette dersom dere kommer til makten?

– Det er allerede sagt fra Høyre sin side at vi ønsker å støtte tanken om en fergefri kyststamvei i mange år, så jeg tar det for gitt at Høyre støtter dette, sier han.

– Et slag i trynet

Rogfast er det første prosjektet, og dette koster rundt 10 milliarder kroner. 9 av 10 kroner skal innkreves fra bompenger til dette prosjektet.

Stortingsrepresentant Arne Sortevik (Frp) sier han er glad for at regjeringen har skjønt at E39 er det kanskje viktigste prosjektet i moderne tid, men liker ikke måten det finansieres på.

– Det er bedrøvelig at det skal skje på en gammel og umoderne måte. Det er et slag i ansiktet på vestlendingene når de sender regningen til dem, sier Sortevik.

Han mener også at Vestlandet kan bli fergefritt på kortere tid enn 20 år.

– Vi kan organisere dette som er prosjektselskap som bør få en dato for ferdigstillelse, og det bør gå på kortere tid, sier han.