Helikopterne utgjør mange steder et stort støyproblem, fordi de bruker parkeringsplasser og gressplener som ikke er godkjente landingsplasser.
- Norcopter fløy for mange turer, sier informasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, Robert Haast. Foto: Luftfartstilsynet.
Daglig leder for det største selskapet innen taxiturisme, Norcopter, må nå gå fra stillingen sin.
- Vi har trukket tilbake vår aksept av daglig leder, derfor må han gå, sier informasjonsdirektør Robert Haast i Luftfartstilsynet.
- For mange turer
- Helikoptrene fløy for mange turer i fjor, forteller Haast.
I fjor hadde selskapet Norcopter, på det meste fem helikopter i sving døgnet rundt. På bestilling landet de på parkeringsplasser, gressplener og jorder så tett opp til kundene som mulig.
Har mistet tilliten
Den populære taxiflygingen har fått Luftfartstilsynet til å reagere.
- Selskapet har vist en holdning som gjør at vi ikke lenger har tillit til daglig leder, sier Haast.
Brøt loven
På grunn av støy er det bare tillatt å lande fem- seks ganger i uken på en parkeringsplass eller et jorde, men Norcopter brøt loven og hadde fem - seks landinger på en dag, blant annet på Opheim i Voss kommune og Fjærland i Sogn.
- Vi har trappet ned vår aktivitet innenfor taxiturisme, sier arbeidende styreformann i Norcopter, Leidulf Hesje.
- Støyproblemet er overdrevet
Hesje stopper all taxiflyging rettet mot turister inntil vidare, men godtar likevel ikke irettesettelsen fra Luftfartstilsynet. Nå blir saken klaget inn for samferdselsdepartementet.
- Støyproblemet er overdrevet. Avhengig av distanse og hvilket helikopter vi måler viser det seg at det knapt bråker mer enn naboens gressklipper, sier selskapets advokat, Erling Høyte.