Illustrasjonsfoto
- Bedre merking av seilingsledene er det absolutt viktigste tiltaket for å bedre hurtigbåt-tryggheten. Men nå opplever vi at den tragiske «Sleipner»-ulykken har kommet såpass på avstand at de nødvendige midlene ikke lenger blir gitt, sier Ottar J. Aare i Hurtigbåtenes Rederiforbund (HRF) til Bergens Tidende.
Var stor politisk vilje
«Sleipner»-havariet førte til sterkt fokus på behovet for bedre merking av seilingsledene
Like etter «Sleipner»-havariet var den politiske viljen til å oppgradere seilingsledene stor. Det skulle ikke stå på penger, var omkvedet den gangen.
Uro over pengemangel
I forslaget til Nasjonal Transportplan ligger bare smuler av det som faktisk er nødvendig for å oppgradere tryggheten for hurtigbåtene. Sammen med HRF-styreformann Per Vold var Aare i forrige uke inne til Stortingets høringer om transportplanen, der de la fram sin uro over de manglende midlene.
- Vårt krav er at Kystverket får langt større og øremerkete midler til å utføre dette arbeidet slik planen var, sier Aare.
- Tidligere lovet politikerne en pott, men nå er det altfor magert.
Ifølge en plan som ble utarbeidet etter «Sleipner», ville en forsvarlig merking koste hundre millioner hvert år over en tiårsperiode. Hittil har bevilgningene ikke vært over 30 millioner.
- Dette må i alle fall dobles, dersom politikerne mener noe med løftene sine, sier han.