Dykkerarbeidet har blitt stanset av været i 29 av 92 dager

Jarle Johansen (37) har jobbet med dykkerarbeid ved KNM «Helge Ingstad» i tre måneder.

Helt siden 8. november, dagen da KNM «Helge Ingstad» kolliderte og havarerte i Hjeltefjorden, har Jarle Johansen (37) vært i området nesten daglig.

Bare noen timer etter ulykken ble han og andre dykkere i selskapet IMC Diving hentet av Sjøforsvaret på kontoret i Sandviken og fraktet ut i Øygarden. Det ble starten på et oppdrag som har vart i over tre måneder, og som til nå har kostet nesten en halv milliard.

– Det skal bli spennende å se når den kommer opp. Det har vært en lang og tøff jobb, så vi begynner å bli klare nå, sier han mens han gjør seg klar for et nytt dykk.

KNM «Helge Ingstad»

UNDER VANN: Det er bare radartårnet på KNM «Helge Ingstad» som er synlig i havoverflaten i Hjeltefjorden.

Foto: Adrian Nyhammer Olsen / NRK

Arbeidet stanset i 29 av 92 dager

Denne dagen er det kaldt og klart. Det er vindstille og det er ingen bølger i Hjeltefjorden. Dykkerne har lært seg å utnytte det fine været. For med en gang det blåser opp, må alt arbeid stanses.

Av de 92 dagene som har gått siden ulykken, har arbeidet blitt stanset i 29 dager på grunn av været. Hver gang vinden blåser mer enn 10 meter per sekund, stanses. Det samme skjer dersom bølgehøyden er mer enn en halv meter.

Dykkere jobber ved KNM «Helge Ingstad»

NAVLESTRENG: Umbilical-ledningen er dykkerens navlestreng. Gjennom denne får han blant annet tilført oksygen og kommunikasjonsmuligheter med kollegaene på overflaten.

Foto: Adrian Nyhammer Olsen / NRK

Fester kjettinger

To personer må hjelpe til for at Johansen skal få på seg alt utstyret.

I tillegg til tørrdrakt, svømmeføtter og hansker, har han på seg en stålhjelm. Gjennom denne forsynes han fra overflaten med oksygen, lys, kamera og kommunikasjonsutstyr.

– Jeg kommer ikke fra at det er litt spennende. Det skal jeg være ærlig om, sier han.

– Får du et kick av å være under vann?

– Til tider gjør jeg vel det. Dette er ikke noen kontorjobb.

Hvert dykk kan vare et par timer, alt ettersom hvor dypt de går og hvor på fregatten de jobber.

Oppgaven deres er å feste og sikre de 16 kjettingene som skal brukes for å få fregatten opp fra Hjeltefjorden.

Dykkere arbeider ved KNM «Helge Ingstad»

FESTER KJETTINGER: KNM «Helge Ingstad» skal heves ved hjelp av 16 kjettinger, som festes av dykkere.

Foto: Adrian Nyhammer Olsen / NRK

– Skal ligge trygt nå

Alle kjettingene har blitt trukket under fartøyet. Dykkerne beveger seg under en fregatt som veier 5300 tonn, som hviler på en skrå fjellhylle og som ved flere anledninger har flyttet på seg i vannet.

Likevel sier Johansen at han ikke er bekymret.

– Den skal ligge trygt nå. Og det er kontinuerlig overvåking av hvordan den ligger i vannet. Vi får beskjed dersom det er større utslag.

Forvirring om hevedato

Under sin redegjørelse for Stortinget tirsdag, fortalte forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) at hevingen skulle starte torsdag denne uken.

Bare en time senere informerte imidlertid både Forsvarsdepartementet og Forsvarsmateriell at torsdag langt fra er en sikker oppstartsdag.

Årsaken er værforholdene. For å heve fregatten trenger mannskapene et værvindu på seks dager.

NRK sender direkte fra og kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

NRK sender direkte fra og kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

– Ett steg nærmere

Etter litt over en time i sjøen, er dykker Jarle Johansen tilbake på kranbåten. Han er fornøyd med dagens innsats.

– Vi fikk gjort det vi skulle, så nå er vi ett steg nærmere. Litt nærmere hver gang, så blir vi til slutt klar for heving en dag, sier han.

Nå må dykkerne kanskje belage seg på ytterligere utsettelser. Tirsdag kveld er det ventet mye vind i området.

Rambiz må tilbake til kai, og bergingsarbeidet ser ut til å klokke inn på den 30. dagen med utsettelser.

Dykkere arbeider ved KNM «Helge Ingstad»

FÅR HJELP: To mann må hjelpe til for å få på Johansen dykkerutstyret. Før hvert dykk går de gjennom en sjekkliste for å sikre at alt er på plass.

Foto: Adrian Nyhammer Olsen / NRK