Nesten hele KNM «Helge Ingstad» ligger under vann – gir ikke opp bergingen

HAAKONSVERN/ØYGARDEN (NRK): Tidlig tirsdag morgen røk samtlige vaiere som holdt KNM «Helge Ingstad» fast. Nå ligger bare radartårnet og deler av hekken over vann.

Helge Ingstad under vann, bare fronten og tårnet stikker opp

SE BILDENE: Flere av vaierne som holdt KNM «Helge Ingstad» stabilt røk i morges.

Foto: Jakob Østheim / Forsvaret
Tirsdag 13. november har flere vaiere røket og nesten hele KNM «Helge Ingstad» ligger under vann.

– Det er ufattelig trist. Først og fremst er vi glad for at det gikk bra med besetningen. Å miste et fartøy er utfattelig trist. Det er store verdier og en viktig militær kapasitet, sier sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes.

Etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS» har Sjøforsvaret jobbet med å sikre fregatten med flere vaiere. I morgentimene har flere av vaierne røket.

Dramatikken startet allerede sent mandag kveld. Da sank baugen på fregatten rundt én meter dypere i vannet ved Stureterminalen i Øygarden kommune.

– Som følge av det røk to av vaierne som vi anså som de svakeste på fartøyet. Disse ble erstattet med to nye vaiere, sier Håvard Mathisen i Forsvarsmateriell, som leder sikringsarbeidet ved KNM «Helge Ingstad».

Sjøforsvaret jobbet videre med sikringen frem til midnatt. Da mente de at situasjonen var såpass utrygg at de ikke ville bruke personell til å sikre baugen.

– Klokken 06.00 røk samtlige sikringer foran på fartøyet. Festepunktene i fjellet ga etter og vaierne røk. Som følge av det sank baugen ytterligere. Fartøyet har nå lagt seg til ro på dypere vann, sier han.

NRK sender direkte fra bergingsaksjonen. Følg den her:

– Ligger stabilt

Mathisen forteller at alle sikringene akterut er intakt.

– Fartøyet måles nå til å ligge stabilt. Det har blitt gjennomført undersøkelser med miniubåt for å undersøke hvordan fartøyet ligger, og for å se på muligheter til å sikre det videre i posisjonen som det ligger nå, sier han.

Bilder fra stedet viser at det nå bare er radartårnet og deler av hekken som stikker opp over vannflaten.

Sjef for Nasjonalt sjøoperasjonssenter, Yngve Skoglund, beskriver arbeidet som krevende.

– Siden torsdag har fartøyet ligget stabilt. Vi har holdt fregatten stabilt med opptil ti vaiere. De vaierne er dimensjonert for å holde fregatten stabilt dersom den ligger horisontalt. Men usikkerheten har ligget i at fregatten ligger i en skråning, sier Skoglund.

Laster innhold, vennligst vent..

– Jo mer vann, jo større skader

Sjef i Sjøforsvaret, Nils Andreas Sensønes, sier de har som mål å berge fartøyet, men at de ikke vet hvor store skadene er.

– Vi kommer til å berge fartøyet, få det opp og ta det tilbake til Haakonsvern. Så får vi se når vi får besigtiget skadene hva som er hensiktsmessig å gjøre. Men det er klart, jo mer vann som kommer inn, jo mer blir ødelagt, sier Stensønes.

Han fortalte også at Sjøforsvaret, i samsvar med Statens havarikommisjon, har besluttet å iverksette en intern gransking av ulykken.

– Gruppen skal se på årsaksforholdene, hendelsesforløpet og den skal kartlegge hvilke lover, regler og prosedyrer som er gjeldende. Deretter skal gruppen gi tilrådinger hvor den mener det er ting vi burde gjøre bedre. Jeg har bedt gruppen om å gjøre dette fortløpende, sier Stensønes.

Kommandørkaptein Håvard Mathisen om det dramatiske vendepunktet i bergingen av KNM «Helge Ingstad».

Kommandørkaptein Håvard Mathisen om det dramatiske vendepunktet i bergingen av KNM «Helge Ingstad».

Samtidig driver politiet og Havarikommisjonen en egen etterforsking.

– Vår interne undersøkelse vil naturlig nok avgrenses til Sjøforsvaret. Vår undersøkelse vil bli gjort tilgjengelig for både politiet og Havarikommisjonen. Det er foreløpig ikke tatt stilling til om vår interne gransking vil bli offentliggjort, sier Stensønes.

Festet med vaiere

Fregatten ligger dermed betydelig dypere under vann enn den gjorde da pressen ble invitert ut til havaristen mandag. Da informerte de om at de var i sluttfasen med å sikre fregatten.

KNM «Helge Ingstad» var da sikret med ni av ti planlagte vaiere. Ifølge sjef for nasjonal sjøoperasjonssenter, Yngve Skoglund, hadde fregatten ligget stabilt siden torsdag klokken 18.

De fortalte også at bergingsarbeidet var utfordrende.

– Vi har ikke stor erfaring med å redde våre egne fartøy, sa Skoglund.

SE OPPSUMMERING: Dette skjedde med fregatten i morgentimene.

Leter etter potensielle skader

Mens Sjøforsvaret jobber på spreng for å forsøke å sikre fartøyet, passer Kystverket på for å begrense de miljømessige skadene ved havariet.

Tirsdag morgen sendte Kystverket opp et fly for å få oversikt over potensielle skader etter den forverrede situasjonen for KNM «Helge Ingstad».

– Det er fortsatt tidvis lekkasjer fra fregatten, men ikke mer enn det har vært siden havariet. Vi samler opp det som kommer, sier seniorrådgiver Pål Are Lilleheim ved Kystverket.

Bilder fra kystverket.

Vannet skal stige utover dagen

Kort tid etter kollisjonen med tankbåten TS «Sola» dyttet Sjøforsvaret KNM «Helge Ingstad» bevisst på grunn for å hindre at fregatten skulle synke i Hjeltefjorden.

Da var de bekymret for hvor stabilt fartøyet ville ligge når vannet begynte å stige ved flo.

Nå når fregatten ligger enda dypere under vann, kan det nok en gang bli en utfordring.

Ifølge en tabell på Kartverket sine nettsider, skal vannet nemlig fortsette å stige utover dagen.

Statsmeteorolog Mette Skjerdal bekrefter overfor NRK at vannstanden ved fregatten vil stige frem til mellom klokken 14 og15 i dag.

– Havnivå vil ikke være usedvanlig høyt, men mer eller mindre på samme nivå som de siste dagene, sier Skjerdal.

KNM Helge Ingstad ved skadestedet i Øygarden .

BERGINGSOPERASJON: Mandag inviterte Sjøforsvaret pressen for å se på fregatten. Da var den sikret med flere vaiere.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix